C1000 valt met nieuwe winkel AH aan

NUENEN, 21 JAN. - Supermarktketen C1000, de grootste concurrent van Albert Heijn, opent volgende week in het Brabantse Nuenen een nieuw type supermarkt. Deze winkel lijkt op de nieuwe winkel van Albert Heijn in Heemskerk, waar de nadruk ligt op lagere prijzen.

Dat zeggen bronnen bij C1000. Als de nieuwe soort winkel een succes wordt, zal het bedrijf deze zo'n tien jaar hanteren.

De C1000 in Nuenen lijkt op de testsupermarkt die AH in december opende in Heemskerk. Daar ligt het accent op de lage prijzen, die 4 procent onder het niveau van een gewone AH liggen. En net als in Heemskerk is er in de nieuwe C1000 een groot assortiment kant-en-klaar maaltijden.

Bij de C1000 kan een klant sneller boodschappen doen. De winkel heeft lage stellingen, zodat bezoekers snel zien waar artikelen liggen. De helft van de twaalf kassa's zijn scankassa's, waarbij zonder caissière kan worden betaald. Voor in de winkel staan automaten met honderden artikelen waar klanten bijvoorbeeld sigaretten, batterijen, drank en snoep kunnen kopen.

De prijzen bij C1000 in Nuenen liggen rond 5 procent lager dan in de oude winkel. Doel is om straks in alle steden en dorpen de laagste prijzen te voeren, zegt een manager.

Een manager zegt dat C1000 intern schrok van de lage prijzen bij AH in Heemskerk. Hij noemt die een “regelrechte aanslag op ons“. Albert Heijn maakte gisteren bekend komende week opnieuw de prijzen van 1000 artikelen in zijn supermarkten te gaan verlagen.

Met 462 winkels is C1000 de grootste concurrent van Albert Heijn. C1000 draait sinds de prijzenslag stroef. De omzet daalde in het laatste kwartaal van 2005 met 1,5 procent; terwijl die van Albert Heijn met 5 procent steeg. C1000 is onderdeel van Schuitema, waarvan Albert Heijns moederbedrijf Ahold meerderheidsaandeelhouder is.

    • Frits Baltesen