Topjaar Harley Davidson

Dankzij vrouwen en Europeanen heeft het Amerikaanse motormerk Harley-Davidson het afgelopen jaar opnieuw een recordwinst behaald. De fabrikant verkocht 329.000 motoren, 4 procent meer dan een jaar eerder.

De winst steeg met 6,5 procent tot 5,3 miljard dollar (4,4 miljard euro). Volgens het bedrijf uit de Amerikaanse staat Wisconsin is dit het twintigste jaar op rij dat de omzet en winst stijgen.

Ook al verkoopt Harley-Davidson 80 procent van de motoren in de VS, de groei in Europa kreeg gisteren alle aandacht bij de presentatie van de cijfers. In landen als Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië verkocht de enige motorfabrikant van Amerika 20 procent meer motoren.

'De verkoop aan vrouwen zet door', zegt bestuursvoorzitter Jim Ziemer, 'dus onze strategie werkt.' Harley-Davidson richt zich steeds meer op vrouwen, zwarten en latino's. Bij hen zit volgens de fabrikant de groei.

Een van de redenen waarom de Amerikaanse markt minder hard groeit, is omdat het merk moeilijkheden heeft dealers tijdig nieuwe modellen te leveren. Volgens Harley-Davidson komt dit doordat de motorverkoop per seizoen sterk verschilt. Het bedrijf heeft 36 verschillende modellen op de markt. Vorig kwartaal moest de fabrikant alle 13.400 exemplaren van een model terugroepen na problemen met de koppeling.

De grootste concurrent van Harley-Davidson is Kawasaki, dat twee keer zo groot is.