Een maandelijks verwenmoment

Jeugdtijdschriften lijden onder forse schommelingen in hun oplagecijfers. Weekbladen hebben het zwaar, maar maandbladen doen het goed.

Maandbladen

De jeugd van tegenwoordig, die zit op internet, of hangt voor de televisie. Lezen doen ze alleen nog vanaf het scherm van hun pc of mobiele telefoon. Tenminste, zo wil het cliché. Bestudering van de deze maand verschenen oplagecijfers van Nederlandse jeugdbladen levert een genuanceerder beeld op. Lang niet alle tijdschriften hebben te lijden onder ontlezing, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de dagbladen.

De door het Instituut voor Media Auditing HOI gepubliceerde cijfers laten een opvallende trend zien (zie tabel). Weekbladen hebben in het derde kwartaal van 2005 lezers verloren ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Maandbladen daarentegen kennen een soms explosieve groei.

Lot Carlier, uitgeefdirecteur bij Sanoma Uitgevers Young, is verantwoordelijk voor bladen als Break Out!, Fancy, Tina en Donald Duck. Ook zij heeft de trend waargenomen. “Als de portemonnee wat leger is, zoals de afgelopen jaren het geval was, is een abonnement op een weekblad voor veel mensen te duur. Maar in de losse verkoop blijven ze wel geld uitgeven aan tijdschriften. Dan pakt men kennelijk toch liever een fraaie, maandelijkse, glossy.“

Carlier wil zich wat haar eigen titels betreft niet verschuilen achter de conjunctuur. “Fancy zit goed in elkaar, maar met de Break Out! gaan we aan de slag. Op de doelgroep van dat tijdschrift heeft de opkomst van shownieuws op tv en internet een grote invloed gehad. Nieuwtjes die ze vroeger in de Break Out! lazen, hebben ze nu al gezien. Dat betekent dat je de inhoud van je blad moet aanpassen.“

De Break Out! staat bekend om de expliciete manier waarop over seksualiteit wordt geschreven. Tot enkele jaren geleden stonden er wekelijks foto's in van een naakt stelletje. Carlier sluit niet uit dat die rubriek zijn opwachting weer zal maken. “Maar dan wel wat stijlvoller. Jongeren van die leeftijd vinden het leuk om elkaar te begluren en te bespreken. Ook gaan we weer meer over seks schrijven. De brutale toon van het blad mag best wat meer worden aangescherpt.“

Over Donald Duck, wat oplage betreft het grootste blad uit haar stal, maakt Carlier zich geen zorgen, ondanks de oplagedaling van het afgelopen jaar. “De laatste maanden zien we dat Donald Duck weer in de lift zit. Eigenlijk is dit ook geen typisch jongerenblad. Zo'n tien procent van de abonnees is ouder dan dertig.“

Grote winnaar in het segment jongerentijdschriften is de CosmoGIRL, van de Telegraaf Tijdschriften Groep. De stijging in oplage bedroeg bijna 25 procent. Uitgever Corine d'Haans denkt te weten wat er achter het succes zit. “Natuurlijk is de merknaam Cosmo heel sterk. Dat kennen onze lezers van het blad voor vrouwen. Daarnaast is de mix die wij brengen, human interest verhalen én aandacht voor mode en lifestyle, kennelijk wat onze doelgroep zoekt.“

De Hitkrant, een van de andere bladen die d'Haans onder haar hoede heeft, doet het minder goed. “Dat blad richt zich vooral op de entertainmentwereld. Het heeft meegelift op de hype rondom Idols. Inmiddels is dat programma minder populair, daar heeft de Hitkrant zeker last van.“

Al met al is d'Haans niet pessimistisch over de overlevingskans van het jongerenblad, ondanks de groeiende populariteit van de digitale media. “Een tijdschrift is echt iets voor jezelf; daar kruip je lekker mee weg op de bank, alleen of met je vriendinnen. Ik denk dat meiden ook over twintig jaar zichzelf nog steeds zo'n verwenmoment gunnen.“

Jongens verwennen zichzelf kennelijk minder graag dan meisjes, want het enige maandblad dat de positieve trend in die sector niet volgt is het populair-wetenschappelijke Kijk. Hoofdredacteur Monique Punter heeft om het tij te keren geëxperimenteerd met een digitale versie van het tijdschrift. “Uit een enquête bleek dat het papieren blad beter gewaardeerd wordt. Maar wat ook een interessante uitkomst was: de helft van onze lezers heeft er geen moeite mee langere stukken van het beeldscherm te lezen.“

Punter ziet de papieren Kijk niet snel verdwijnen. “Maar misschien zitten we over een paar jaar allemaal aan het digitale papier. Dan kan je filmpjes bij een verhaal plaatsen, in plaats van foto's. Als er één doelgroep is die voor dit soort technologische vernieuwingen warmloopt, dan is het de onze wel.“

    • Bart Funnekottter