Ondergang Livedoor is pas het begin

De koersdaling van het Japanse internetconcern Livedoor is een zware klap voor de aandelenmarkt van Tokio. De opmars van Tokio's favoriete internetaandeel naar een marktwaarde van 6,1 miljard dollar (5 miljard euro) vertoont parallellen met de lotgevallen van Softbank en Hikari Tsushin, eind jaren negentig. De ontmanteling van die banken luidde het einde van de vorige zeepbel in. Wat betekenen de problemen van Livedoor voor internet 2.0?

Op het eerste gezicht zijn er verbluffende overeenkomsten tussen de drie bedrijven. Ze werden alledrie opgericht door beeldenstormers die het Japanse establishment wilden uitdagen. Maar de werkelijke gelijkenis gaat dieper. Alledrie de bedrijven maakten gebruik van overgewaardeerde aandelen en goedkope kredieten voor hun overnamestrategie.

Aan het eind van het millennium had Softbank bijvoorbeeld bijna duizend bedrijven en bedrijfjes in portefeuille. Livedoor heeft het iets rustiger aangedaan, maar bezit nu meer dan veertig dochterondernemingen en belangen in diverse andere bedrijven.

Zo'n hyperactieve overnamestrategie werkt goed in tijden van beurszeepbellen. Alleen al in 1999 vermenigvuldigde de koers van Softbank zich met een factor 23. Hikari behoorde in datzelfde jaar tot de tien grootste bedrijven van Japan. De koers van Livedoor nam met een factor 34 toe sinds 2003.

In 2000 zegen Softbank en Hikari ineen, waarbij Hikari 98 procent van zijn marktwaarde verloor. Livedoor lijkt nu in de voetstappen van zijn voorgangers te treden. Maar Livedoor zou wel eens de overtreffende trap kunnen zijn, want openbare aanklagers doen momenteel onderzoek naar eventuele valsheid in geschrifte. De beurs van Tokyo heeft gezegd dat de beursnotering ongedaan kan worden gemaakt als de aantijgingen op waarheid berusten.

Het ineenzijgen van Livedoor hoeft nog geen onmiddellijke ineenstorting van de koersen van technologiebedrijven te betekenen. Het concern is immers niet zozeer gevallen, als wel in de afgrond geduwd. Maar zo'n bedrijf kan wel alleen maar gedijen dankzij de irrationaliteit van beleggers. En die heeft inmiddels opnieuw een hoogtepunt bereikt als het om internetbedrijven gaat.

Robert Cyran

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld

    • Robert Cyran