NS schaft intercity in spoorboekje af

De Nederlandse Spoorwegen schaffen met de invoering van de nieuwe dienstregeling op 10 december de intercitytreinen af. De huidige sneltreinen, die ook op middelgrote stations stoppen, nemen het vervoer tussen de grote steden over. Dat heeft NS gisteren bekendgemaakt.

Reizigers zijn hierdoor gemiddeld langer onderweg en moeten vaker overstappen, volgens reizigersvereniging Rover. Ze spreekt van “verschraling“ van de dienstverlening. NS ontkent een gemiddeld kangere reistijd.

NS handhaaft voor de snelste treinen wel de naam “intercity', maar op sommige trajecten, onder meer tussen Zwolle en Leeuwarden en tussen Roosendaal en Vlissingen stopt de “intercity' vanaf eind dit jaar op elk tussengelegen station. Stoptreinen gaan voortaan “Sprinters' heten.

NS zegt dat het geen andere keus had dan over te gaan tot vereenvoudiging van het systeem. De drukte op het spoor is door de groei van het aantal reizigers de afgelopen jaren sterk toegenomen. NS verwacht aanhoudende groei (4 procent per jaar) en zegt dat de treinenloop met de drie soorten treinen op den duur zou vastlopen. Alleen met forse investeringen, door NS becijferd op 80 miljard tot 100 miljard euro, zouden intercity's, sneltreinen én stoptreinen kunnen blijven rijden. “Maar daar is geen geld voor“, zegt commercieel directeur Meerstadt van NS. Voordeel voor de reizigers is dat er meer treinen gaan rijden en op gunstiger tijdstippen, gelijkmatig verspreid over het uur.

De reizigersvereniging Rover is teleurgesteld. ,,Er was beloofd dat de nieuwe dienstregeling een stap vooruit zou betekenen, maar dit komt neer op verschraling“, zegt een woordvoerder. De ANWB is “redelijk positief“ over de plannen.

De nieuwe dienstregeling wordt eind dit jaar van kracht, maar is pas in 2009 afgerond. Vooral de komst van de hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Parijs in 2008 maakt wijzigingen noodzakelijk.

Meer treinen:pagina 3

    • Lolke van der Heide