Marietta Petkova

Volgens Marietta Petkova (1968), de Bulgaarse pianiste die al jaren in Nederland woont, is inspiratie een gevaarlijk woord. „Het suggereert dat er iets van buitenaf komt, alsof het een soort smaakmaker is, zoiets als peper en zout.”

Zelf streeft Petkova naar ‘in spirit’ zijn, een ontvankelijke zielstoestand bereiken om zo een ‘medium’ voor de componist te worden.

Op haar nieuwste cd stelt Petkova, die met haar spirituele Mozart-spel al in 1989 de tweede prijs won van het Concours Clara Haskil in Vevey, zich volledig open voor de geniale geest van Wolfgang Amadeus Mozart. Spontaan en onbevangen volgt ze de grillige wendingen in Mozarts Pianoconcert KV 271, ‘Jeunehomme’, waarvan het Andantino ontroert door zijn peilloze melancholie, die weer vervliegt in de vitale overmoed van het Rondeau.

In verfijnde dialogen met Marco Boni en het Concertgebouw Chamber Orchestra, raakt Petkova de kern. Ontwapenend teder zingt ze het Adagio uit Mozarts KV 457, terwijl de verheven vrijmetselaars-symboliek doorklinkt in het Adagio van de Pianosonate KV 570. Met deze integere live-opnames, expressief maar lichtvoetig gespeeld op de Steinway, brengt Petkova het jarige ‘engelenkind’ onder de componisten een waarachtig eerbetoon.

Wenneke Savenije

Marietta Petkova, Concertgebouw Chamber Orchestra o.l.v. Marco Boni Doron Music 2005 DRC 3049.

    • Wenneke Savenije