Botsing mogelijk door oefening

De politie onderzoekt of een militaire oefening met rookpotten mede oorzaak is van de ernstige kettingbotsing gisteravond op twee rijstroken van de snelweg A28 bij Assen. Daar botsten omstreeks half tien 66 voertuigen op elkaar. Bij het ongeluk, dat tot een enorme ravage leidde, raakten twee mensen zwaar gewond, van wie er een een bekkenfractuur opliep. Zij maken het volgens de politie redelijk. Vijftien mensen raakten lichtgewond en werden naar vier ziekenhuizen in Groningen en Drenthe vervoerd. Ongeveer honderd inzittenden die ongedeerd bleven werden opgevangen in motel Van der Valk in Assen. Drie auto's raakten na de botsing in brand, maar het vuur kon snel worden geblust.

Defensie oefende op het moment van het ongeval op het militaire oefenterrein Baggelhuizen, op enkele honderden meters van de snelweg. Hierbij werden rookpotten gebruikt. Omdat het een terrein is van Defensie hoeft het leger de oefeningen vooraf niet te melden bij de gemeente. Evenmin is toestemming nodig. Of de rook mede de oorzaak is van het ongeval is niet duidelijk, maar wordt wel onderzocht, aldus de politie en burgemeester D. van As-Kleijwegt van Assen. De Koninklijke Marechaussee, gisteravond ter plaatse, is betrokken bij het onderzoek.

Het ongeval vond plaats bij plaatselijke gladheid in combinatie met mist. “We gaan alles na, de rook, maar ook de weersgesteldheid, de conditie van het wegdek en het verkeersgedrag van de weggebruikers“, aldus een politiewoordvoerder. Op de website van het Dagblad van het Noorden verklaart een betrokken automobilist over de rook: “Glad was het niet en met de mist viel het ook wel mee. Je reed opeens in een witte muur en zag niets meer.“ Een ander spreekt van een “plotseling opkomende mistwolk“.

Direct na het ongeluk maakten de KLPD en de politie een technische verkeersanalyse. De positie van alle bij het ongeluk betrokken auto's werd opgemeten en in kaart gebracht. Zo moet duidelijk worden welke bestuurder welke beweging heeft gemaakt. Ook worden alle voertuigen onderzocht.