Strijd van sprookjesfiguren woedt in meisjeshoofd

Spinrag kleeft aan de spullen en stof zweeft door de lucht. Het is een beetje spookachtig, daar op die zolder waar Liz grote opruiming houdt. Ze is twaalf, ze gaat al naar de middelbare school en nu moet het maar eens uit zijn met de kinderachtigheden van vroeger, vindt ze. Om te beginnen stopt ze dus haar sprookjesboeken in een vuilniszak. Maar dat lukt niet goed. De sprookjesfiguren komen in opstand; ze laten zich niet wegsmijten. 'Dood door schuld!', roept er één.

Ruud van Bree als Erwt in 'De oneindige voorstelling' van Stella Den Haag en Convoi Exceptionnel. foto Michel Wielick Wielick, Michel

De oneindige voorstelling door Convoi Exceptionnel en Stella Den Haag gaat over volwassen worden. Over de stap van een magische kinderwereld naar de nuchtere ongelovigheid van grote mensen. En over de vraag in hoeverre je je fantasie kunt behouden zonder naïef te zijn. De zolder van schrijfster en regisseuse Anke Boerstra en vormgeefster Hetty van Bommel symboliseert het hoofd van Liz. Daarbinnen woedt een strijd - tussen wensen en dwanggedachten, tussen de onderwerping aan verzinsels en het beheersen ervan, tussen gekte en verbeeldingskracht. Boerstra, ook verantwoordelijk voor het script, baseerde zich daarbij op kinderboeken als Het oneindige verhaal (Michael Ende, 1979), Alice's Adventures in Wonderland (Lewis Carroll, 1865), Peter Pan (J.M. Barrie, 1911). En uiteraard, op een heleboel sprookjes, zoals die van Hans Christian Andersen en de gebroeders Grimm.

Al gauw heet Liz Alice, en ze draagt een onwerkelijk lange paardenstaart, die ze boos afrukt als haar wonderland niet van haar wil wijken. Maar eerst komt Peter Pan haar uit vliegen vragen, terwijl Doornroosje en De Prinses op de Erwt ruzie krijgen over de kwaliteit van hun slaap. Vervreemdende muziek, geheimzinnige lichteffecten en slimme verschijn- en verdwijntrucs versterken de surrealistische sfeer. Liz (Vimala Nijenhuis) wordt belaagd door wezens (Linda Verweel en Ruud van Bree) die als duveltjes uit doosjes opduiken - of uit koffers en luiken. Door het onverhoedse waarmee dat alles gebeurt, duizelt het de toeschouwer al evenzeer als de hoofdpersoon: het spel met schijn en werkelijkheid, de begeleider van goed toneel, gaat met ons op de loop.

En zo is deze voorstelling met haar compacte structuur en complexe inhoud geschikt voor intelligente kinderen. En voor degenen die zich rijper wanen dan kinderen.

Jeugdtheater: De oneindige voorstelling van Anke Boerstra, door Stella Den Haag en Convoi Exceptionnel. Gezien: 14/1 Stella Theater, Den Haag. Daar t/m 21/2. Schoolvoorstellingen t/m 22/2. Inl: 070-3307070 en www.stella.nl.