Jumbo en Wal-Mart niet goed te vergelijken

In NRC Handelsblad van 3 januari verklaart commercieel directeur Cloosterman het waarom achter het succes van het Nederlandse familiebedrijf supermarkt Jumbo. Niets mis met het verhaal, voor zover ik dat kan beoordelen. Wel noemt zij aan het einde van het interview als groot voorbeeld het familiebedrijf Wal-Mart in Amerika. Ongetwijfeld is haar de recente negatieve publiciteit ontgaan in zowel ons land (onder meer NRC Handelsblad, 15 november 2005), maar vooral ook in de VS over 's werelds op een na grootste retailer.

Onder meer de documentaire van Robert Greenwald, Wal-Mart: the high cost of low price, is onthutsend. Wal-Mart is in ruim 30 staten verwikkeld in een groot aantal juridische procedures vanwege discriminatie, terreur jegens personeel, misbruik van producenten in lagelonenlanden, de ontwrichting van lokale samenlevingen, enzovoort. De familie zelf leeft in een zwaarbewaakte vesting uit angst voor voormalig personeel en anderen. Ik kan me niet voorstellen dat dit hét voorbeeld voor Jumbo is.

    • Drs.Gerrit Tinholt Groningen