Joop van den Ende stapt in media

Joop van den Ende, ooit een van de twee grote mannen achter televisieproducent Endemol, gaat weer geld steken in mediabedrijven. Met zijn pas opgerichte investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers wil hij de komende jaren 150 miljoen euro investeren in middelgrote, veelbelovende bedrijven, onder meer in de media.

Van den Ende (63) verdiende zes jaar geleden ruim 1,4 miljard euro met de verkoop van Endemol aan het Spaanse bedrijf Telefónica. Hij had zich toen als directeur al teruggetrokken. Met de Spanjaarden sprak hij af dat hij zich voorlopig niet op de televisiemarkt zou begeven. Dat anti-concurrentiebeding liep 1 januari af. 'Joop mag op tv-gebied weer alles doen', zegt zakenpartner Hubert Deitmers, die van 1995 tot vorig jaar in de raad van bestuur van Endemol zat.

Het crossmedia-fonds van de nieuwe investeringsmaatschappij richt zich niet louter op mediabedrijven, maar ook op de daaraan gerelateerde sectoren internet, telecom en technologie. 'Alles kruipt naar elkaar toe', licht Deitmers toe, die het bedrijf gaat leiden. 'De afnemers van toen, zoals de kabelbedrijven, zijn nu onze concurrenten.'

Een tweede fonds van Van den Ende & Deitmers zal zich storten op middelgrote West-Europese bedrijven zonder beursnotering. Daarmee onderscheidt Van den Ende zich van oud-compaan John de Mol, die met Talpa Capital vooral in beursfondsen belegt.

De komende vijf jaar verwacht de investeringsmaatschappij in 20 tot 25 bedrijven te kunnen investeren. Een rendement van twintig procent per jaar moet haalbaar zijn, zegt Deitmers, maar het gaat het tweetal vooral om veelbelovende bedrijven te helpen expanderen. 'Daar hebben we bij Endemol ervaring in opgedaan.'

Van den Ende wil behalve geld ook die expertise en 'passie' inzetten. 'Ik ben ervan overtuigd dat die combinatie een enorme impuls kan betekenen voor de bedrijven waarin wij zullen investeren.'