'De colleges vond ik meestal niet zo interessant'

Grote bedrijven proberen jong talent al in een vroeg stadium te ontdekken en te begeleiden. Deel 3 van een serie.

Oscar Bieleveld Foto Jonathan Vos Portret van Oscar Bieleveld. Oscar werkt bij Vrumona een frisdrank bedrijf. Voor de serie High Pottentials Door Jonathan Vos Vos, Jonathan

Was Oscar Bieleveld (26) al tijdens zijn studie international business hard op weg een high potential te worden, zijn ouders waren vooral bezorgd dat hij te weinig in de collegebanken zat. Bieleveld, zo vreesden ze, richtte zijn aandacht vooral op nevenactiviteiten. Enigszins begrijpelijk is hun angst wel.

Bieleveld ging studeren in de VS en studeerde af bij ExxonMobil in Brussel. Daarnaast zat hij twee jaar lang in het bestuur van het academisch adviesbureau Unipartners en richtte met twee vrienden het bedrijf Business-courses.nl op. Ook deed hij aan wedstrijdroeien.

Nevenactiviteiten hoeven volgens hem een studie niet onder druk te zetten, integendeel. 'De colleges vond ik meestal niet zo interessant, maar doordat ik er meer naast ging doen, ging ik veel effectiever studeren.'

De vele nevenactiviteiten op zijn cv maakten indruk en daarnaast waren zijn cijfers bovengemiddeld. Nog voor hij was afgestudeerd kreeg hij aanbiedingen van verschillende multinationals. Ook een aantal zogeheten recruiters toonde belangstelling. Zoals Yer, een bureau dat bemiddelt tussen bedrijven en de toplaag van jonge academici. Yer beschouwde Bieleveld als een high potential. 'Ik had wel het idee dat de recruiters van Yer er bovenop zaten. Ze belden mij herhaaldelijk met aanbiedingen. Ik werd pas echt enthousiast toen ze mij vroegen om te solliciteren voor het management-traineeship bij Heineken.'

Voor deze traineeships selecteren veel bedrijven een kleine groep talentvolle academici. Bij Heineken melden zich daarvoor elk jaar 700 mensen aan. Uiteindelijk worden slechts 20 geselecteerd. 'Je wordt als trainee stevig beoordeeld en er wordt veel van je verwacht, Heineken gelooft in je en dat moet je waarmaken. Tijdens een traineeship worden onder andere leidinggevende kwaliteiten uitgebreid getest, en je analytisch denkvermogen. Als je onvoldoende scoort, moet je vertrekken.'

Na zijn traineeship bleef Bieleveld werken bij de Heineken-dochter Vrumona, een frisdrankenfabrikant. Hij is er onder andere verantwoordelijk voor de marketing van de verschillende frisdranken in discotheken en sportverenigingen. 'Heineken sprak me uiteindelijk het meeste aan omdat het een bedrijf is met internationale mogelijkheden. Dat was natuurlijk bij ExxonMobil, waar ik afstudeerde, ook het geval maar daar vond ik de sfeer onpersoonlijker. De collega's kenden elkaar vaak niet eens bij naam. Bij Heineken zag ik meer passie in het bedrijf en daarnaast sta ik achter het product dat verkocht wordt.'

Bieleveld vindt het belangrijk om plezier in zijn werk te hebben en stopt veel energie in de dingen die hij leuk vindt. Business-courses.nl, het bedrijf dat hij tijdens zijn studie met vrienden oprichtte, is daar een voorbeeld van. 'Ik ontdekte dat het voor studenten onduidelijk was bij welke bedrijven je een business-course kon volgen. Tegelijkertijd gaven bedrijven veel geld uit aan de promotie van deze business-courses, maar kwamen niet goed in contact met echte topstudenten. Ik heb toen met een aantal vrienden een website opgericht waar bedrijven en topstudenten met elkaar in contact kunnen komen.' Het werd een succesvol bedrijf.

Bij Heineken heeft Bieleveld het gevoel dat hij zich als jong talent extra moet bewijzen. 'Maar het is niet zo dat ik eerst twee jaar een functie moet doen die mij niet aanstaat. Natuurlijk zitten er ook aan mijn baan minder leuke kanten. Het belangrijkste vind ik dat ik dirigent van mijn eigen leven blijf.'

Bieleveld groeide op in Utrecht. 'Mijn ouders hebben zelf niet gestudeerd. Toen ik in mijn tweede jaar allerlei dingen naast mijn studie wilde doen, waren mijn ouders daar in eerste instantie niet enthousiast over. Ze wilden dat ik me vooral op mijn studie zou concentreren, dat vonden ze belangrijk. Nu zijn ze natuurlijk wel trots op me.'

Hij begrijpt wel waarom hij door recruiters als high potential werd aangemerkt, maar hij vindt het moeilijk om zichzelf als voorbeeld voor andere starters te bestempelen. 'Ik merk wel dat in mijn omgeving vrienden enthousiast worden door mijn succes. Ze raken zelf bijvoorbeeld ook geïnspireerd om een bedrijf op te starten.'

Zijn toekomst bij Heineken ziet Bieleveld optimistisch tegemoet, hoewel ook het idee van een eigen bedrijf blijft trekken. 'Ondernemen geeft me een overwinningsgevoel, ik word enthousiast en energiek van het bedenken van nieuwe plannen. Maar binnen Heineken is er ook ruimte om te werken aan grote, vernieuwende projecten.'

    • Marlies Dinjens