Avonturen van een jongetje in een groot wit nachthemd

Je kijkt er zo overheen in de drukke, groezelige straat vol Turkse neonreclames: een pand met bescheiden boogversieringen, een paar meter voorbij de moskee. Maar eenmaal binnen schaam je je over die vergissing. Wat een onverwacht andere wereld.

Little Nemo voor het Autrique-huis collage Autrique-huis SCHUITEN COV

Het Maison Autrique werd in 1893 gebouwd door architect Victor Horta, in opdracht van zijn vriend Eugène Autrique. Voor jugendstilbegrippen is het een eenvoudig huis, maar het behang, de vloertegels, het glas-in-lood en elke symmetrische of asymmetrische krul aan de trappen zijn allemaal even minutieus uitgewerkt.

Het huis, sinds tien jaar een museum, is deze maand het decor voor het werk van de bedenker van Little Nemo in Slumberland, Winsor MacCay. Aanleiding vormt de uitgave van twee nieuwe boeken, waaronder een naslagwerk met alle 136 strips op origineel formaat. Nemo - niet te verwarren met de Disneyfilm Finding Nemo - stamt uit de periode 1905-1914 en is getekend in dezelfde stijl als het huis: dikke lijnen en zeer gedetailleerde invullingen.

De tentoonstelling bestaat uit een kleine collectie originele krantenstrips en schetsen in inkt, opgehangen in de gangen en kamers van het huis. In vitrines staan typische Nemo speelgoedjes; een ark van Noach met houten dieren, schepen en autootjes. Ook is er werk te zien van hedendaagse Belgische striptekenaars, voor wie MacCay een inspiratiebron is.

Stripmaker/illustrator/tekenfilmpionier Winsor McCay bedacht Nemo, het evenbeeld van zijn eigen zoon, honderd jaar geleden voor een paginagrote kleurenstrip op de achterkant van de New York Herald. Little Nemo in Slumberland werd in de Verenigde Staten een enorm succes. Iedere week experimenteerde McCay er flink op los met zijn filmische manier van tekenen. Hij gebruikte verschillende 'camera'-standpunten, en werkte perspectivische effecten uit tot in het kleinste detail. Daarbij had hij een fotografisch geheugen voor architectonische vormen, en kon hij uit z'n hoofd ingewikkelde constructies aan zeppelins en oorlogsschepen natekenen.

De strip vertelt de dromen van een klein jongetje met een woest slaapkapsel in een groot wit nachthemd, dat aan het eind van elk merkwaardig en verontrustend avontuur uit z'n bed valt. Dat zou goed in dit huis hebben kunnen gebeuren; de tijdsbeleving is perfect. Heel belangrijk is daarbij ook de vrolijke, lichtzinnige variétémuziek uit de jaren twintig die klinkt in het kamertje waar de replica van Nemo's bedje staat.

De 136 afleveringen van Nemo's avonturen in Slumberland beginnen altijd middenin een scène, want in een droom vraag je je nu eenmaal nooit af hoe je in een situatie bent beland. Nemo houdt razende zeppelinraces, de vijand aan flarden schietend met honderdduizend kanonskogels die recht op de lezer afkomen. Zijn bed komt plotseling tot leven en groeit schrikbarend groter en groter, terwijl het door de straten van de stad stapt. De houten dieren van zijn speelgoedark worden levensechte exemplaren, hij wordt doorzeeft met indianenpijlen en bijna gekookt door kannibalistische inboorlingen. In weer een andere droom wordt Nemo onder water gelokt door zeemeerminnen met perfecte Mucha-kapsels.

Tentoonstelling: Little Nemo in het Autrique-huis, Brussel. Te zien t/m 19/2, open woe-zo 12-18u. Inl. 0032-022156600 of www.autrique.be. Boek euro 28,-

    • Viola Lindner