Advertentie in roman Dorrestein

Zelf vindt schrijfster Renate Dorrestein het een 'goede grap', de advertentie achter in haar nieuwste roman Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor voor een middel tegen vaginale droogheid. Toch is het niet alleen grappig bedoeld; Dorrestein ergert zich ook 'groen en geel aan de advertenties over Viagrapillen als ik mijn computer aanzet'. 'We worden constant geconfronteerd met het getob van de sukkelende man, maar over de vrouw in de overgang wordt slechts besmuikt gedaan.' Daar moest verandering in komen, vond de schrijfster, die een roman schreef over een vrouw in de overgang.

De advertentie is een novum, zeggen ze bij Dorresteins uitgeverij Contact. Boeken kennen immers geen advertenties voor produkten. 'Dat is zelfs vastgelegd in het contract met de auteur', aldus uitgeefdirecteur Mizzi van der Pluijm. Het idee voor de advertentie kwam van Dorrestein zelf - en bij de uitgeverij moesten ze er ook om lachen. De advertentie is 'functioneel': de vrouw in het boek kampt met onder meer een droge vagina, maar durft bij de drogist geen middel te kopen omdat ze daar steeds bekenden ziet. 'Sidderend van zelfbeheersing stapte ik uit de rij, dan maar geen Lubricare', schrijft Dorrestein.

De uitgeverij heeft de distributeur van BioClin Bevochtigingsgel zelf benaderd. Maar van sponsoring, stelt Van der Pluijm nadrukkelijk, is geen sprake. De distributeur heeft 'rond de duizend euro' betaald voor de advertentie in het boek - hetzelfde bedrag dat hij betaalt voor een reguliere, kleine advertentie. Maar het bereik is groter, aldus de uitgever, want bij Contact denken ze de komende tijd zo'n honderdduizend exemplaren van Dorresteins boek te verkopen.

Zelf had Van der Pluijm het 'reëel gevonden als er meer was betaald, maar het ging ons meer om de grap en de rol die vaginale droogheid in het boek speelt, dan om de financiën'. Sponsoring is dan ook niet de achterliggende gedachte geweest, 'al heb ik daar geen bezwaar tegen', haast ze zich te zeggen.

De producent is te spreken over de advertentie. Bioloog Annelize Goedbloed, die de bevochtigingsgel mede ontwikkelde, noemt het een originele manier om het probleem onder de aandacht te brengen. 'Lichamelijke klachten van vrouwen in de overgang worden te vaak afgedaan als mini-klachten. En vrouwen krijgen vaak een verkeerd medicijn mee, een anti-schimmelmiddel.' Dorresteins boek hebben ze bij het bedrijf nog niet gelezen. Bioloog Goedbloed gaat het vandaag nog kopen.