Tv voor en door studenten

Televisiestation NF.TV zendt uit in kantines van instellingen voor hoger onderwijs, maar een plek op de kabel ligt in het verschiet. 'Wij worden hét multichannel studentenplatform.'

Studententv in de kantine van de Hogeschool InHolland in Haarlem Foto NRC H'Blad, Maurice Boyer 060117 NF.TV is te zien in de kantines van universiteiten en hogescholen. Foto NRC Handelsblad, Maurice Boyer Boyer, Maurice

Op een plasmascherm in de redactieruimte van NF.TV aan de Wagenweg in Haarlem is een loop te zien van de programma's die dit speciaal op studenten gerichte tv-station uitzendt. Zangeres Fergie van de Black Eyed Peas wurmt zich in wulpse poses, terwijl onder in beeld een 'ticker' loopt die de kijker oproept een sms te sturen om een clip aan te vragen. NF.TV kan op dit moment bekeken worden door ongeveer 250.000 studenten in de kantines van zo'n veertig locaties voor hoger onderwijs.

Voor wie wel eens een blik werpt op jongerenkanalen als TMF of The Box komt de combinatie van een clipje met een sms-oproep verdacht bekend voor, maar station manager Freek van Amelsvoort (28) haast zich uit te leggen waarin zijn zender verschilt van deze muziekzenders. 'Sms'jes sturen gebeurt bij ons tegen de kostprijs. We rekenen geen extra bedrag per ontvangen bericht. Dit is voor ons écht een manier om interactie te bewerkstelligen met onze kijkers, niet om geld te verdienen.'

Winst wordt er sowieso nog niet gemaakt met NF.TV (New Format Television). De gehele omzet wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van het bedrijf, dat in 2000 werd opgericht door studenten van de Hogeschool Haarlem, inmiddels opgeslokt door onderwijsreus InHolland. NF.TV zendt uit op televisie- en plasmaschermen die zijn opgehangen in de kantines van universiteiten en hogescholen.

De zender doet daarmee aan het zogenoemde narrowcasting, het uitzenden op een specifieke plek, of voor een specifieke doelgroep. Narrowcasting rukt op en kent veel verschijningsvormen. Zo maakte KPN vorig jaar bekend op proef tv te gaan uitzenden in 200 taxi's in de vier grote steden.

NF.TV heeft een basisprogramma dat overal wordt uitgezonden. Van Amelsvoort: 'Dat bestaat voor het grootste gedeelte uit muziekvideo's en filmtrailers. Daarnaast wordt er om de zoveel tijd ingebroken op die programmering voor een kwartier 'lokale' onderwerpen. Dat kunnen mededelingen zijn van de schoolleiding, maar ook bijdragen die door studenten zelf gemaakt zijn. Daarvoor plaatsen we nu oproepen op televisie en op de website.'

NF.TV is bezig het aantal uitzendlocaties uit te breiden. 'Hopelijk bereiken we over twee jaar zo'n 400.000 studenten', zegt Van Amelsvoort. 'Nu de infrastructuur er ligt, kunnen we aan de slag met de implementatie van de verbeterde programmering.'

Die inhoudelijke verdieping moet gedeeltelijk van studenten zelf komen. Van Amelsvoort: 'In de rubriek 'Rookie report' doen studenten journalistiek van de media-opleiding van InHolland verslag van wat er bij hen op school gebeurt. Maar als je een leuk filmpje wilt maken met je jaarclub, is dat ook mogelijk. Hoewel we natuurlijk niet alles zomaar op de zender gooien. Er wordt wel gescreend.'

Het station zoekt ook nog samenwerking met commerciële partijen, vertelt Van Amelsvoort. 'Het blad DJ Broadcast Magazine verzorgt nu al wekelijks een rubriekje van vijftien minuten waarin de nieuwste ontwikkelingen op dancegebied behandeld worden. We zijn in gesprek met Kink FM over bijdragen van hun kant over alternatieve muziek. Met NRC Handelsblad en andere kranten praten we over het aanleveren van nieuws voor een nieuwsticker die we onder door het scherm willen laten lopen.'

Het is de bedoeling dat NF.TV in 2006 ook buiten hogeschool- en universiteitskantines te zien zal zijn. Op internet, maar ook op de kabel, zodat de zender op de reguliere tv te bekijken is. Van Amelsvoort: 'We gaan proefdraaien met CAIW, een kabelaar in Zuid-Holland. Eens kijken hoeveel animo er is. Als het aanslaat willen we ook in andere regio's op de kabel. Het is de bedoeling dat wij hét multichannel studentenplatform worden, actief op de kabel, het web en in onderwijsgebouwen.'

Onder adverteerders is er voldoende aandacht voor de mix van broad- en narrowcasting die NF.TV straks te bieden heeft, denkt Van Amelsvoort. 'We worden op dit moment al gesponsord door grote merken als Orange, Nike en Apple. Die zien dat ze via ons station heel gericht een voor hen interessante doelgroep te pakken kunnen krijgen. Douwe Egberts maakt bijvoorbeeld speciale lollige spotjes voor het kijkerspubliek als van NF.TV, omdat de gemiddelde koffiedrinker aan het vergrijzen is en ze jongeren weer aan de koffie willen helpen.'