Omzetdalingen Laurus voorbij

Supermarktbedrijf Laurus (Super De Boer, Edah, Konmar) heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar de sterke daling van de omzet van de laatste twee jaar bijna weten te stoppen.

In de eerste drie kwartalen van 2005 liep de omzet terug met ongeveer 8 procent, maar in het vierde kwartaal bleef de daling beperkt tot 2,2 procent. Dat is een fractie slechter in vergelijking met de totale supermarktomzet in Nederland. Volgens recent onderzoek van bureau GfK waren die verkopen in 2005 met 0,1 procent gezakt.

Laurus zegt dat de verbetering vooral te danken was aan een prijsverlaging in augustus van 600 producten bij Super De Boer, acties als de 'Jungle-weken' en een exclusieve kerst-cd van René Froger bij Super De Boer. Bij Edah had de promotieactie 'Scheur en win' succes. Ook zou de modernisering van de drie winkelformules, die in 2003 werd ingezet, hebben bijgedragen aan het stuiten van de omzetval, aldus een woordvoerder.

In december evenaarde het concern zelfs bijna de gemiddelde marktgroei van de concurrentie. Laurus kwam uit op een omzetstijging van 0,2 procent.

Door de zwakke resultaten in de eerste drie kwartalen nam de omzet bij Laurus vorig jaar verder af met 9,5 procent tot 3,1 miljard euro. Dat komt onder meer door het afstoten van zwak presterende winkels. Telde het concern begin januari 2005 nog 721 supermarkten, begin deze maand waren dat er 700.

Laurus zei dat de omzetstijging wel ten koste is gegaan van de winstmarge. 'Die stond in 2005 onverminderd onder druk', aldus een verklaring. Het concern maakte bekend dat het operationele resultaat in het tweede halfjaar 2005 'niet beter zal zijn' dan dat van het eerste halfjaar.

Een woordvoerder van Laurus wilde vanochtend niet zeggen welk operationeel resultaat het bedrijf bedoelt. Inclusief een eenmalige pensioenmeevaller was het operationele resultaat in het eerste halfjaar 26 miljoen euro. Exclusief die pensioenbijdrage was het operationele resultaat 21 miljoen euro negatief.