Eerherstel voltooid, Frau Antje wordt merk

Het kaasmeisje 'Frau Antje' is gepromoveerd tot merknaam, ruim tien jaar nadat ze over de grens in opspraak raakte als symbool voor het Nederlandse gedoogbeleid. De zuivelsector brengt sinds kort onder haar naam kaas en boter op de markt in Duitsland.

Het meisje in klederdracht en met twee blonde vlechten wordt al sinds de jaren zestig in Duitsland gebruikt voor reclames, maar raakte uit de gratie na een publicatie in Der Spiegel in 1994. Het blad bracht een verhaal over het Nederlandse softdrugsbeleid met een satirische illustratie van Frau Antje die een joint rookt. Plotseling werd het Hollandse kaasmeisje geassocieerd met gedoogbeleid en drugs, reden voor de zuivelsector om haar kortstondig uit de handel te nemen. Het stoppen van de reclamecampagnes met Frau Antje leidde tot protesten in Duitsland. Naar aanleiding daarvan werd ze binnen een jaar weer ingevoerd als beeldmerk.

De inzet van 'Antje' als merknaam moet uitkomst bieden nu de kaasmarkt onder druk staat van Europese concurrentie. De export van Nederlandse kaas naar Duitsland daalde van 222 miljoen kilo in 1995 naar 192 miljoen kilo in 2004.

Frau Antje: pagina 11
    • Arne Hankel