Fugimundi

'Fugimundi betekent zoiets als weg van de wereld of uit deze wereld. Ik vind dat een ontzettend mooi woord. Het impliceert het avontuur van het spelen en de dynamiek van deze groep. De titel van de cd Summersault verwijst naar een acrobatische handeling. Zelf heb ik er koppeltje duikelen bij in gedachten, dat past goed bij het speelse karakter van dit jazztrio.'

ERIC VLOEIMANS T.A.V. MUZIEKREDAKTIE FOTO LEX VAN ROSSEn Rossen, Lex van

De Rotterdamse trompettist Eric Vloeimans (Huizen, 1963) is leider van het jazztrio Fugimundi. Afgelopen weekend presenteerde de jazzmusicus, in '02 de winnaar van de VPRO/Boy Edgar Prijs 2001 en de Bird Award voor 'Artist deserving wider recognition', zijn nieuwe cd Summersault. Hierop musiceert Vloeimans, bekend om zijn lyrische, fluwelen toon, ,,grenzeloos' met gitarist Anton Goudsmit en pianist Harmen Fraanje. Na de Fugimundi-tournee gaat hij op pad met het Rotterdamse dansgezelschap Conny Janssen Danst voor de voorstelling Hear Me (Stad en Geluid).

,,De groep Fugimundi gaat over nieuwsgierigheid in de muziek, zonder dogma's. Alles ligt open. Noem het grenzeloos musiceren, dat beschouw ik als een compliment. Ik heb de ruimte nodig en kan ze nemen omdat jazz een steeds ruimer wordend begrip is. Het spelen met deze twee musici laat me in elke vezel van mijn lijf voelen dat ik musicus ben. Het houdt me fris, wakker en in leven. Zij maken enorm veel energie, creativiteit en de geilheid om te spelen in mij los. Geloof me, dat heb je niet zomaar met collega-musici. Dat je voelt dat je een ander goed wil laten klinken met kloppende improvisaties en intens samenspel.

,,Anton Goudsmit en Harmen Fraanje zijn adequate musici waarbij het er eigenlijk bijna niet toe doet wát voor instrument ze spelen. Het gaat mij dan ook om de musicus zelf en zijn visie. Harmen, die mij ooit aan mijn jasje trok en zichzelf in beeld speelde, zorgt voor evenwicht in het trio. Hij speelt niet alleen prachtig, maar vormt een goede match met Anton, die uitbundiger is. Het knappe is dat ik bij deze musici mijn naakte composities kan neerleggen, waarop zij die vanzelfsprekend verder aankleden. Zonder vragen, zonder moeite.

,,Trompet, gitaar en piano samen, dat is niet de meest comfortabele bezetting die je je kan wensen. De voicings (klankkleuren) van piano en gitaar kunnen elkaar danig in de weg zitten. De combinatie van twee akkoordeninstrumenten vind ik een aardige discrepantie hebben. Maar het zou de meeste musici doen verlangen naar een bas of drums. Ik vraag me af waarom die ritme-instrumenten altijd de timekeepers moeten zijn. Dat is ronduit onzin. Iedereen in de band, ik net zo goed, moet zijn timing in de gaten houden. Dat zit in je eigen hoofd. En als ik ernaast zit, dan heeft de drummer daar net zo goed last van. Ik zie de handicap dus niet. Ik heb geen drummer nodig om mij op het rechte ritmepad te houden.

,,Bij Conny Janssen Danst ga ik elektrisch spelen. Ik zoek in de voorstelling op organische wijze naar de taal van de dansers. Dat heb ik nog nooit gedaan. De nieuwe, op de dans afgestemde, composities omvatten het dag- en het nachtritme van een grote stad. Maar er wordt ook flink geïmproviseerd, zowel in dans als muziek. Ik heb daar een speciale kermiskoffer met effecten voor, wie weet wat eruit komt. Conny zei al dat ik niet per se dat ene nootje daar moet plaatsen, omdat daar díe beweging bij hoort. Nou, dat lijkt mij een ideaal uitgangspunt.'

Eric Vloeimans Fugimundi: Summersault (Challenge Records 70128). Concerten: 19/1 BIMhuis Amsterdam; 21/1 Vredenburg Utrecht; 22/1 Verkadehuis Roosendaal; 27/1 Schouwburg Gouda; 3/2 De Toonzaal Den Bosch; 24/2 Paradox Tilburg. Inl. tournee Conny Janssen Danst (010) 4529912.

    • Amanda Kuyper