Tom Ford wordt nu zelf een modemerk

Modeontwerper Tom Ford stopte bij Gucci - en maakt nu zelf make-up, brillen en een film - hij wordt zijn eigen merk, weet Jetty Ferwerda

Tom Ford-ontwerpen voor Esteé Lauder Foto's Peter Stigter Stigter, Peter

Toen de Amerikaanse ontwerper Tom Ford (42) in 2004 aankondigde dat hij het Italiaanse label Gucci zou verlaten, was de modewereld in rouw. Wat moesten ze zonder de man die veertien jaar lang het modebeeld bepaalde, het noodlijdende Gucci tot een glamourmerk van buitenaards formaat maakte en niet alleen wist hoe je een modelabel moest ontwerpen maar ook verkopen? Met het vertrek van Ford leek ook meteen een einde te komen aan het broeierige hedonisme in de mode met erotische ondertoon. Van schrik dook een nieuwe preutsheid op in het trendbeeld.

Ford ging dan wel weg, met werken is hij nooit gestopt. Sterker, eindelijk had hij tijd (en vooral geld; na uitbetaling door Gucci wordt zijn fortuin geschat op zo'n 200 miljoen dollar) om de projecten te doen die hij altijd al wilde. Eerst zette hij een punt achter zijn Gucci-tijd door een lijvig boek te publiceren, weinig tekst (hij is nu eenmaal een man van weinig woorden) en vooral veel foto's. Vervolgens vertrok hij naar Hollywood om er een productiemaatschappij op te zetten (Fade to Black) en ideeën voor speelfilms te bespreken. Maar wat Ford niet meer wil is afhankelijk zijn van anderen wat kapitaal betreft en dus moet hij zorgen voor een gestage inkomstenstroom om zijn filmprojecten te financieren. En dus doet hij waar hij het beste in is: zichzelf als merk verkopen. Samen met Domenico de Sole, de financiële topman bij Gucci die tegelijk met Ford vertrok, heeft hij een uitgekiende strategie uitgestippeld die stukje voor stukje wordt onthuld. Het begon met een samenwerking tussen de Amerikaanse cosmetica-gigant Estee Lauder, waar Ford een aantal oude parfumklassiekers een facelift gaat geven. Afgelopen kerst stond bijvoorbeeld Youth Dew (1952) in een nieuwe gedaante en samenstelling in de schappen van de Amerikaanse parfumerieën, compleet met bijpassende cosmetica. Het was de lijfgeur van Ford's oma en de warme, amberachtige geur is toevallig ook een van zijn favoriete parfums. En, typisch Ford, voor die tijd een sexy geur. Komend najaar zal een echte Tom Ford cosmetica-lijn gelanceerd worden, geproduceerd en gedistribueerd door Lauder.

Fords nieuwe project is een serie zonnebrillen, een ander product waar hij gek op is. In Londen en New York zijn de monturen al te koop, met de gebruikelijke wachtlijsten voor speciale modellen. Maar komend voorjaar zijn de Farrah's, Ryan's en Hutton's ook in ons land te koop. De lijn heeft een sterk jaren zeventig karakter - juist, een van de favoriete periodes van Ford - met veel oversized modellen en het piloten-montuur. De meeste ontwerpen dragen namen van acteurs en actrices uit die tijd. Prijzen variëren van 200 tot 350 euro. En alsof dat nog niet genoeg is, zal in 2006 een exclusieve keten van winkels verrijzen met Tom Ford-herenkleding. Je moet maar zo denken: je financiert er zijn filmproject indirect mee. En we weten, Ford doet niets bescheiden. Hij heeft al in een interview uitgeroepen dat het de grootste en beste film ever zal worden. En voor een man die zijn succes al aankondigde toen hij nog loopjongen was bij een onbeduidend Amerikaans merk, geloven we dat. Als hij ons maar bedankt bij de aftiteling.