De lezer schrijft over een advertentie

Ik was nogal verbaasd toen ik in de krant van vrijdag 30 december een advertentie vond van het Maharishi Centrum van Verlichting. Op de tamelijk vooraanstaande binnenlandpagina nog wel.

Ik vraag me af hoe u dit soort sektarische propaganda op een dergelijke pagina kunt plaatsen. Wat is het onderscheidend principe op basis waarvan u advertenties wel of niet toelaat op bepaalde pagina's ?

Ik bereid me voor op een repliek die berust op de vrijheid van meningsuiting, openheid van informatie en dat alles om het commerciële belang te rechtvaardigen. Ik zal moeilijk over te halen zijn om daarin mee te gaan. Natuurlijk begrijp ik dat de Maharishi-vereniging in essentie niets anders nastreeft dan de interieurbedrijven die een pagina verder hun waar aan de man proberen te brengen. Ook dat het niet aan een krant is om bepaalde organisaties of individuen op basis van niet-waardevrije (en misschien zelfs wel discriminerende) argumentaties de toegang tot uw belangrijkste pagina's te ontzeggen.

Maar laat het meer een esthetisch dan een moreel argument zijn. Voor mij zet u hier de deur open naar meer van dit soort adverteerders die via uw krant een publiek willen bereiken dat zich inzet om dit soort onzin ver van zich te houden. Wanneer kan ik op de voorpagina, de binnen- of de buitenlandpagina's van deze krant de weg vinden tot penisverlengingen, borstvergrotingen of afslankpreparaten? Een verbaasde lezer van Neerlands beste krant.

    • Eindhovenron van de Laak