Blond buurmeisje

De opmars van het Noorse fenomeen Annie gaat langzaam maar gestaag door. Haar debuutalbum Anniemal kwam in 2004 al uit in haar Noorse thuisland, maar werd een jaar later pas op de Nederlandse markt losgelaten. Haar stralende persoonlijkheid heeft dan toch de clipzenders bereikt, want het opmerkelijke clipje bij “Heartbeat' is ineens heel frequent te zien. Dat zou haar natiebrede doorbraak flink moeten bevorderen, want er zit iets onweerstaanbaar aanstekelijks in haar kauwgomballen-electropop die bij nadere beschouwing de afdronk heeft van een uitstekende wijn.

BUURMEISJE-IMAGO: de Noorse zangeres Annie, zo bijzonder en toch zo gewoon Foto Newscome ANNIE, new Norwegian singer, performing onstage at the festival Monsters of Spex during the Music Fair Cologne, Germany - 27.08.05 Credit: (Mandatory) Katja Ruge / WENN [Photo via NewsCom] Katja Ruge / WENN

Annie wordt nogal eens vergeleken met Madonna, een lot dat tot in lengte van dagen iedere jongedame zal treffen wier aspiraties zich uitstrekken tot de dansvloer en die zelf graag het artistieke heft in handen houdt. Bij Annie ligt dat nog sterker voor de hand omdat ze op haar eerste single, het hoopvol getitelde “Greatest Hit', een oud nummer van Madonna sampelde. Maar één blik op de clip van “Heartbeat' is genoeg om de kille selfmade-bitch-uitstraling van Madonna voor eeuwig te willen inruilen voor het frisse, blonde buurmeisjes-imago van Annie.

Dat Heartbeat mede werd geproduceerd door het al even Noorse Röyksopp moet de clipbeschouwer al doen opveren, want de video's van dat duo zijn altijd zeer opmerkelijk, op zijn zachtst gezegd. Zo ongelooflijk spectaculair is de clip van “Heartbeat' niet, maar dat past ook niet zo goed bij het onderwerp. We zien een dag uit het leven van Annie, of liever: een dag uit het leven van een doodgewoon, fris buurmeisje in de grote stad. Van opstaan tot uitgaan in de late nacht, en tussendoor wordt er gewinkeld, gegeten, geoefend met het bandje van het vriendje, Annie maakt een tochtje met een veerboot en is zelfs in de weer met een ouderwetse filmcamera.

De clip is ongetwijfeld met modernere middelen gemaakt. Drukke beeldwisselingen, een beweeglijke camera en grappen met vertraagde en versnelde bewegingen zorgen voor een filmpje met enorm veel informatie, want dat kan de doelgroep van tegenwoordig immers wel aan. Annie is zo gewoon gebleven en toch zo bijzonder, dat is de voornaamste boodschap die deze clip uitzendt.

JACOB HAAGSMA

    • Jacob Haagsma