Van Gogh-directeur is “echte specialist'

Woensdag werd bekend dat

de Duitse kunsthistoricus Axel Rüger de nieuwe directeur wordt van het Van Gogh Museum. Een onverwachte keuze, vinden zijn collega's uit de internationale museumwereld.

Sandra Smallenburg

Ronald de Leeuw, directeur Rijksmuseum en voormalig directeur van het Van Gogh Museum:

“Het is een verrassende benoeming. Ik heb zelf ook meegedacht over mogelijke kandidaten, en dan is een conservator zeventiende eeuw niet direct de eerste gedachte die bij je opkomt. Ik ken Axel goed, had in het bruikleenverkeer veel met hem te maken. Hij is een plezierige en actieve collega, een goede wetenschapper en iemand met veel jeugdig elan. Doordat hij het Nederlands zo goed beheerst had hij natuurlijk een voorsprong op alle andere buitenlandse kandidaten. Hij kent Nederland en de Nederlandse kunst goed. Dat hij geen Van Gogh-kenner is, hoeft geen bezwaar te zijn. Ik was ook geen specialist toen ik in het Van Gogh Museum begon, maar een generalist van de negentiende eeuw. En nu zit ik als negentiende-eeuwer in het Rijksmuseum. Ik zal dus de laatste zijn die zegt dat die specialistische kennis noodzakelijk is. Iedere goede kunsthistoricus hoort breder te zijn dan zijn specialisme. De jonge leeftijd van Rüger zie ik alleen maar als voordeel. Toen ik bij het Van Gogh begon was ik 35 jaar. Een zekere frisheid kan ook een pre zijn.“

Charles Saumarez Smith, directeur van de National Gallery in Londen, Rügers vorige werkgever:

“Het is een slimme keuze van het Van Gogh Museum. Rüger is zeer competent. Niet alleen als kunstspecialist, maar ook als manager. Afgelopen zomer heeft hij een tweejarige opleiding afgerond van het Clore Leadership Programme, een nieuwe en prestigieuze management-opleiding die speciaal is opgezet om Groot-Brittannië op cultuurgebied te voorzien van nieuwe leiders. Voor de National Gallery is zijn vertrek een groot verlies. Er is al zo'n gebrek aan kenners van de Nederlandse schilderkunst. Wat Axel zo uniek maakt is zijn ongebruikelijk brede ervaring. Hij heeft in Duitsland, Canada en aan Cambridge gestudeerd, en werkervaring opgedaan in Noord-Amerika en Groot-Brittannië. Je ziet niet vaak iemand die zo internationaal georiënteerd is.“

Walter Liedtke, conservator Europese schilderkunst bij het Metropolitan Museum of Art in New York, werkte met Rüger samen aan een tentoonstelling en boek over Vermeer:

“Ik ben zeer verrast door deze benoeming. Rüger is een echte specialist, een wetenschapper. Bij zijn nieuwe positie als museumdirecteur draait het veel meer om zijn sociale vaardigheden. Hij zal zijn personeel moeten aansturen, fondsen moeten werven, contacten met andere musea onderhouden. Dat is allemaal nieuw voor hem. Maar Rüger is iemand met een brede interesse. Hij spreekt zijn talen vloeiend. Hij is grappig, precies en kan bovendien goed schrijven. Dat het museum opnieuw voor een niet-Nederlandse kandidaat heeft gekozen vind ik wel begrijpelijk. Het Van Gogh Museum is toch het meest internationale museum van Nederland. Ik verwacht dat Rüger een directeur is die kijkt naar de langere termijn. Hij is niet iemand die snel zal willen scoren. Amerikanen willen zich vaak direct bewijzen, hun eigen stempel op een museum drukken. Maar Rüger is een echte Europeaan, een uitstekend historicus bovendien, die zich bewust is van zijn achtergrond en oog heeft voor de traditie.“

Jetteke Bolten-Rempt, directeur van Museum De Lakenhal in Leiden:

,,Het is een spannende benoeming. Rüger lijkt me een buitengewoon begaafd iemand. Ik ben vooral blij dat gekozen is voor een kunsthistoricus. Dat zijn specialisatie oude kunst is, hoeft geen probleem te zijn. Voor mijn Nederlandse collega's vind ik het jammer dat iemand uit het buitenland benoemd is op zo'n positie. Maar voor ons museale netwerk is iemand met zo'n internationale reputatie alleen maar een aanwinst.“

    • Sandra Smallenburg