Slavische smart bloeit bij Borodina

Dirigent Valery Gergjev ontdekte haar. In 1991 introduceerde hij mezzosopraan Olga Borodina hier in Tsjaikovski's opera Pique Dame in de - toen nog - Vara-matinee, en daarna keerde ze vaak terug op zijn Rotterdamse Gergjev Festival.

Als liedzangeres was Borodina, inmiddels 42, hier nog niet eerder te beluisteren en haar opnames met Russische liederen dateren ook alweer van tien jaar geleden. Maar de tijd heeft Borodina geen kwaad gedaan, integendeel. Haar stem bleek gisteravond in het Concertgebouw krachtig en moeiteloos Grote Zaal-vullend. Borodina is op haar top, met viriele resonantie in de laagte, een zinderend middenregister waarin alles mogelijk is en een hoogte die ze tijdens de slottoegift - Mon cour s'ouvre a ta voix uit Saint-Saëns' opera Samson et Dalila - voor de grap nog eens extra virtuoos liet buitelen.

Borodina bracht met haar vaste pianist Dmitri Yefimov een programma met Russische liederen, voor de pauze bitterzoete van Tsjaikovski, erna wat uitbundigere van Rachmaninov. Tekstueel boden ze vooral veel ruisende berkenbomen die in dalende mineurmelodiën nu eens met gelieven, dan weer met verlatenen mee zuchtten.

Het is de kracht van Borodina dat liederen ondanks zulke teksten slechts oprecht ontroerden. Als Borodina met haar compromisloze vocale kunnen en inzet zingt van een brandend gemoed, brandt de toehoorder met haar mee en lijkt het heimwee naar maanverlichte liefdesnachten plots niet pathetisch, maar volkomen plausibel. Waar ben je, geliefde? Interpretatie lijkt bij Borodina, in alle wendingen robuust en met rijk pedaal bijgestaan door pianist Yefimov, ver weg. Primaire emoties krijgen doodgewoon stem. Het lijkt simpel, maar lukt slechts de allergrootsten.

Dat Borodina, haar vocale turbokracht niet slechts voor het Russische repertoire benut, bewees ze in de evenzeer soepel gezongen, aangrijpende toegiften, met de fadoachtige glottisslagen van De Falla's Nana (nr. 5 uit de Canciones Populares Espanolas) als zuidelijke pendant van alle smartelijke slavische hartenkreten.

Recital: Olga Borodina (mezzosopraan) en Dmitri Yefimov (piano). Gehoord: 12/1 Concertgebouw, Amsterdam. Herh.: 22/1 De Munt, Brussel.

    • Mischa Spel