'Probleem bedrijven met bank van fiscus'

Doordat de Belastingdienst van huisbankier is veranderd, komt het bedrijfsleven in de problemen. Dat stellen belastingadviseurs.

Op 1 november stapte de fiscus na een openbare aanbesteding over van de Rabobank naar de Postbank. Overschrijvingen via een “gewone' bankrekening doen er volgens de adviseurs nu vaak vier dagen langer over. De belastingbetaler die daar geen rekening mee houdt, overschrijdt gemakkelijk de uiterste betaaltermijn. Dat kan hem een fiscale boete van ruim 2.000 euro opleveren, aldus de woordvoerder van de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs.

Staatssecretaris Wijn (Financiën, CDA) legt in antwoord op vragen van Kamerlid Van Vroonhoven (CDA), de verantwoordelijkheid voor de tijdige betaling bij de belastingbetaler. Als een vertraging aan de Postbank te wijten is, legt de fiscus geen boete op. Overigens is het betalingsverkeer tussen bank en giro volgens Wijn onlangs veel sneller geworden.

De belastingadviseurs verwijten de Belastingdienst verder dat het bedrijfsleven niet goed over de langere verwerkingstijd is geïnformeerd. De staatssecretaris deelt die kritiek niet, maar zal in april een landelijke voorlichtingscampagne starten als er tegen die tijd nog steeds verwarring heerst.

De langere verwerkingstijd door de Postbank zorgt ook voor problemen voor veel ondernemers die maandelijks BTW betalen over hun omzet van de afgelopen maand. “Het is voor belastingadviseurs toch al een heksentoer om die belastingschuld in zo'n korte tijd te berekenen“, stelt woordvoerder Emiel Bunck van de Federatie van Belastingadviseurs. “Vorig jaar hadden we daar ongeveer 20 werkdagen voor beschikbaar, dat zijn er nu opeens vier minder.“ Dit veroorzaakt volgens Bunck een verzwaring van de administratieve lastendruk van 20 procent.

    • Aertjan Grotenhuis