Maurice vs. De Hond

De rechtbank Amsterdam vindt dat Maurice de Hond níét op de striphond van Gerrit de Jager lijkt. Wat schuilt er achter deze opmerkelijke conclusie?

Advertentie van Peugeot met tekening van Gerrit de Jager.

Marktonderzoeker Maurice de Hond lijkt niet echt op een hond. Dat concludeerde de rechtbank Amsterdam vorige maand in de rechtszaak die opiniepeiler De Hond had aangespannen tegen autofabrikant Peugeot.

Waar ging het conflict om? Peugeot Nederland had advertenties geplaatst voor de nieuwe 1007, waarin een striphond figureerde. De hond zat achter zijn laptop aan een bureau met daarop een naambordje: Onderzoeksburo De Hond. Boven de cartoon stond “De Autotrend 2005' met daarbij de tekst “Stress is uit, easy is in'.

De hond is een personage van striptekenaar Gerrit de Jager. Nadat De Jager het karakter in zijn strip De Familie Doorzon had gebruikt, kwam De Hond sinds begin jaren negentig ook terug in het Algemeen Dagblad, waar hij vooral als marktonderzoeker werd afgebeeld. Peugeot betaalde De Jager 3.800 euro om de Hond in de reclamecampagne te gebruiken.

De Hond vond het maar niets dat Peugeot zonder zijn toestemming commercieel gebruik maakte van zijn bekendheid als onderzoeker en opiniepeiler. Het leek alsof hij medewerking had verleend aan de campagne, die bovendien schadelijk was voor zijn naam, vond De Hond.

De Hond zou De Hond niet zijn als hij voorafgaand aan de rechtszaak niet nog even een opiniepeiling zou verrichten. Die wees uit dat 24 procent van de Nederlanders de strip van De Jager leest en dat maar liefst 63 procent van hen de striphond beschouwt als een persiflage op De Hond.

Voor De Hond was dit genoeg reden om een verbod op het gebruik van de aanduiding Onderzoeksburo De Hond te eisen en een schadevergoeding van 20.000 euro.

Peugeot claimde slechts te willen aanhaken bij de populaire striphond, en gaf aan daar gewoon voor te hebben betaald. Een grapje dus, waarmee Peugeot het fenomeen marktonderzoek aan de kaak wilde stellen. Bovendien, er is heus geen onderzoek nodig om te constateren dat “stress' uit is en “easy' in. Niemand zal denken dat een serieus marktonderzoeker als De Hond iets maken heeft met de striphond, aldus Peugeot.

Ook de rechtbank Amsterdam liet in zijn vonnis weten dat ze de reactie van Maurice de Hond wat overtrokken vond. Natuurlijk, in beginsel heeft een ieder er belang bij dat zijn naam niet zonder toestemming en vergoeding voor commerciële acties wordt gebruikt. Maar dan moet de desbetreffende reclameboodschap wel door het publiek in verband worden gebracht met de betrokkene. En daarvan was volgens de rechtbank geen sprake. “Vaststaat dat de getekende hond geen fysieke gelijkenis vertoont met Maurice de Hond', aldus de rechtbank. Een constatering die voor Maurice de Hond een opluchting geweest moet zijn.

De rechtbank ziet in de getekende Hond een “cynische humoristische toonzetting'. Het karakter van de striphond en Maurice de Hond liggen, aldus de rechtbank, zo ver uiteen dat niet valt te verwachten dat men zal denken dat de Peugeot 1007 wordt aangeprezen door een marktonderzoek van Maurice de Hond. Zo werd De Hond door de rechter met lege handen naar huis gestuurd.