Light vliegtuigmotoren bestaan niet

Jokken mag niet. Als je een kras hebt gemaakt op de nieuwe auto van de buurman toen je er alleen maar even je fiets tegenaan zette. Als mensen dan vragen of je dat gedaan hebt, dan mag je niet “nee' zeggen.

Nederland, Schinveld, 13-11-2003 Een awacs-toestel van de Navo-vliegbasis Geilenkirchen vliegt over de bossen bij het Limburgse schinveld. Het plan is om de bomen aan de rand van het militaire complex tot 1 meter te toppen. Vanuit de gemeente Onderbanken, waaronder Schinveld valt, is hiertegen veel protest. Bewoners en gemeente vrezen veel overlast. Foto: Chris Keulen Keulen, Chris

Je mag ook niet tegen wildvreemden jokken dat je vader een circusdirecteur of een parelduiker is, als hij dat helemaal niet is.

Mensen die reclame maken, denken dat ze wel mogen jokken. Of nee, ze denken dat ze de waarheid niet helemaal hoeven te spreken. Ze zeggen bijvoorbeeld dat je van light voedsel slank wordt. Maar daar is helemaal niks van waar. Een halvadel met halvanaise is nog steeds een halve frikadel met een halve lik mayonaise.

Het is net als met light sigaretten. Een hele light sigaret is vast zo slecht als een half gewoon shagje. Als het aan reclamemakers ligt, noemen ze light sigaretten sportsigaretten.

Reclamemakers gebruiken vaak het milieu of de natuur of dieren om producten aan de man te brengen. Sommige auto's heten in de reclame goed voor het milieu als ze iets minder benzine verstoken dan andere auto's. Is ook niet waar: ze zijn hooguit minder slecht.

Er is ook een winkel met zogenaamd milieubewuste zalfjes en zeepjes die op alle etiketten zegt dat de firma “tegen dierproeven' is. Tégen wel, ja. Maar het zou pas iets betekenen als die firma zou zeggen dat alle smeersels “zonder dierproeven' zijn gemaakt. Dat is net zo vrijblijvend als op een potje plantaardige rimpelzalf zetten dat deze “dolfijnvriendelijk' is geproduceerd.

Ministers en andere meneren die iets over de gewone mensen hebben te zeggen, schermen ook vaak met het milieu. De gemeente Amsterdam zei pas dat vierduizend lantaarns langs de grachten worden vervangen. In de nieuwe lantaarns schroeven ze dan lampen die bijna tweemaal minder elektriciteit gebruiken dan de lampen nu. Dat klinkt goed. Maar hoeveel elektriciteit het kost om die nieuwe lantaarns te maken, zeggen ze er niet bij.

Wie ook jokt, is de onderminister van Limburgse bossen. Die zei dat een bos van twaalf voetbalvelden moest worden gekapt. Dat bos stond in de weg bij een vliegveld. Zonder dat bos zouden vliegtuigen veiliger kunnen landen. Dat is niet onredelijk. Maar de onderminister zei ook dat hij de organisatie die met die vliegtuigen vliegt gaat vragen om stillere motoren te kopen. En dat is bedriegerij. Light vliegtuigmotoren bestaan niet. En het omhakken van een bos kun je niet zomaar goedmaken door ergens minder lawaai te maken. Dus als je de auto van de onderminister tegenkomt, dan mag je daar van ons best even je fiets tegenaan zetten.

    • Menno Steketee