Het vakblad wordt een informatiemerk

Gisteravond werd de jaarlijkse prijs voor het beste vakblad uitgereikt. Het vacatureblad voor hoger opgeleiden Intermediair won. ,,Eigenlijk bestaan vakbladen al niet meer.“

Het vakblad voor artsen Medisch Contact werd door de doelgroep nog al eens gebruikt als placemat, zegt hoofdredacteur Ben Crul. De artikelen waren lang en gespecialiseerd. Het blad wilde graag vernieuwen, maar de heren doctoren verwachtten nu eenmaal lange informatieve artikelen over hun vakgebied. ,,Toch bleken artsen net mensen“, zegt Crul: het uiteindelijk vernieuwde blad met meer illustraties, beeldende kadertjes en een uitgebreide website viel in goede aarde bij de doelgroep.

De tijd is voorbij dat werknemers zich beroepshalve door een verplichte stapel vakliteratuur moesten worstelen. RSS-feeds, podcasts, digitale nieuwsbrieven en online cursussen proberen vakinformatie zo toegankelijk mogelijk te maken. De vakman wil niet alleen educatieve stukken lezen in een tijdschrift, maar bijvoorbeeld ook informatie uitwisselen met collega's op een forum.

Medisch Contact was een van de vijf genomineerden voor de jaarlijkse LOF (stichting Lucas-Ooms Fonds) Prijs voor Vakinformatie, georganiseerd door de Groep Uitgevers voor Vak en Wetenschap. Intermediair, het tijdschrift met vacatures voor hoger opgeleiden, sleepte gisteren de prijs in de wacht. Juryvoorzitter Flip Vuijsje roemt in het juryrapport de verrassende en originele onderwerpkeuze van Intermediair, en noemde het ,,al lang niet meer een vacatureblad met saaie inhoud“.

,,We zijn meer een merk dan een blad“, zegt Intermediair-uitgever Frans Klaassen van VNU. De afgelopen drie jaar heeft Intermediair een drastische gedaantewisseling ondergaan. ,,We zijn een echt magazine geworden en hebben onze bezigheden uitgebreid. Onder onze lezers is bijvoorbeeld veel interesse voor coaching, begeleiding bij je werk. Dat willen we nu zelf gaan aanbieden.“ De uitgever noemt de ,,podcast met vijf sollicitatietips, te beluisteren vlak voordat je naar je gesprek gaat“ als voorbeeld van een andere noviteit.

In het Amsterdamse hotel The Grand werd gisteren ook de Innovatieprijs 2006 uitgereikt. De tuinbouwers-website met de intrigerende naam “spuitlicentie.nl' was ook genomineerd. Op de site kunnen tuinbouwers online de verplichte cursus volgen die nodig is om elke vijf jaar de vergunning te behouden voor het bespuiten van gewassen. Veel tuinbouwers beklaagden zich over de praktische consequenties van die cursussen: werknemers moesten naar een klasje op tijdstippen dat ze soms harder nodig waren op het werk. Sinds maart kunnen de gewasbespuiters de cursus in hun eigen tijd en eigen tempo volgen. Toch won uiteindelijk de “nieuws-opmaat' aanpak van collega-medium Technische Revue (informatie over machines en gereedschappen voor de handel en industrie) de Innovatieprijs 2006.

Hoofdredacteur Maurice Matser van Technische Revue Online demonstreerde de toepassingen van zijn site met behulp van een pak speelkaarten. ,,Sommige van onze klanten zijn alleen geïnteresseerd in speelkaarten met schoppen in plaats van het hele pak. Zulke specifieke informatie sturen wij toe via een nieuwsbrief. Anderen zeggen, “ik wil meteen weten als er nieuws is over de harten koning'. Die kunnen gebruikmaken van onze RSS-feed.“ Zo'n RSS-feed is een softwareprogramma dat de gebruiker alarmeert als een nieuw artikel op de site wordt geplaatst.

,,De behoefte aan informatie is niet veranderd, alleen het medium“, zegt directeur Marianne van Leeuwen van Reed Business Information. Van Leeuwen, ook uitgever van Technische Revue, zegt dat “gepersonaliseerde informatie' de belangrijkste trend is in de vakbladen. De beroepsmatig geïnteresseerde wil geen ellenlange stukken lezen in een vakblad, maar af en toe een op maat gesneden nieuwsbrief ontvangen in zijn mailbox. Met daarin alleen onderwerpen die voor die ene specifieke gebruiker interessant zijn. Reed Business beheert 40 procent van de vakbladenmarkt en was voor deze vakprijs genomineerd met vier titels. De Innovatieprijs gaat mee naar huis. ,,Wij hebben al zo vaak gewonnen met een vakblad“, zegt Van Leeuwen, ,,nu gaan we voor innovatie.“ Volgens Van Leeuwen beheert haar uitgeverij geen bladen, maar “informatie-merken'. De merken bieden niet alleen geschreven artikelen aan, maar ook cursussen, evenementen en internetforums. Hun doelgroepen heten dus ook geen lezers. Het zijn users, aldus Van Leeuwen: ,,Eigenlijk bestaan vakbladen al niet meer.“

    • Olga van Ditzhuijzen