Een ritje naar de schoolbank, graag

Bijscholing, het voortdurend bijspijkeren van kennis, het waren stokpaardjes van oud-minister Ritzen van Onderwijs. Dat idee, in vaktermen op zijn departement: life long learning, wordt in bepaalde beroepsgroepen niet erg ter harte genomen.

Neem de taxichauffeurs. Bijna 4.000 van de ruim 20.000 actieve taxichauffeurs hebben het verplichte vakbekwaamheidsexamen niet gehaald, zo bleek gisteren uit cijfers van het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen. Bij dit examen, dat vóór 1 januari moest zijn afgelegd, werden onder meer rijvaardigheid en stratenkennis getoetst - zonder hulp van Tomtom. De zakkers riskeren stante pede hun bevoegdheid te verliezen.

De Inspectie Verkeer & Waterstaat heeft inmiddels al duizend chauffeurs gecontroleerd. Vijftien van hen bleken niet het vereiste papiertje te hebben. Zij kregen een boete van 170 euro en mochten hun taxi-pas inleveren.

Deze maand dreigt eenzelfde soort uitdunning binnen een heel ander gilde: dat van de financiële tussenpersonen. Ook zij moeten dit jaar terug naar de schoolbanken. Door de Wet financiële dienstverlening (Wfd), die sinds 1 januari geldt, moeten alle hypotheekbemiddelaars, assurantietussenpersonen en andere financieel adviseurs vóór 1 februari een vergunning bij de Autoriteit Financiële Markten aanvragen. Vervolgens krijgen ze tot oktober 2007 de tijd om de juiste diploma's te halen.

Eergisteren waarschuwde toezichthouder Wijnand van de Beek van AFM dat, twee weken voor de deadline, nog maar 2.000 intermediairs een vergunningaanvraag hadden ingediend. Dat is 15 procent van de naar schatting 13.000 actieve tussenpersonen. De AFM-functionaris waarschuwde voor “de meest serieuze consequenties“ voor diegenen die op 1 februari hun formulieren nog niet hebben ingeleverd.

Reden tot paniek? Nee, hoor, zegt Jurjen van de Wetering van Bureau D&O, die de sector op het gebied van de nieuwe wetgeving adviseert. De oorzaak van de vertraging is dat de formulieren lang en ingewikkeld zijn en pas kort voor kerst bekend zijn gemaakt. Inmiddels stromen er volgens hem 500 aanvragen per dag richting de Autoriteit Financiële Markten. Een kleine rekensom leert dat zelfs bij dat tempo duizenden buiten de boot zullen vallen.

Maar niet getreurd voor de taxichauffeurs en intermediairs die hun baan kwijtraken omdat ze te laat zijn of hun examens niet halen. In de Rotterdamse haven lonken nieuwe carrières. Daar protesteerden laders en lossers deze week tegen het Europese voorstel om havenwerk voortaan ook te mogen laten uitvoeren door niet-gekwalificeerd personeel.

Philip de Witt Wijnen