De Reisboekweken zijn dood, leve het Zomerlezen

Vorig jaar november kondigde de CPNB aan dat de zomervakantiecampagne `Weken van het Reisboek` in 2006 vervangen zou worden door `Zomerlezen`. De Weken van het Reisboek moesten de afgelopen vier jaar mensen aanmoedigen boeken te lezen die met hun vakantiebestemming te maken hadden. Volgens CPNB-directeur Henk Kraima was de campagne geen succes. ,,Of de boodschap te ingewikkeld was, of dat wij het niet goed overgebracht hebben, laat ik in het midden. Het leefde niet bij het publiek.`` Voor de nieuwe campagne is de boodschap versimpeld. `Zomerlezen` komt voort uit de resultaten van een onderzoek dat CPNB liet uitvoeren door Motivaction. Van de 1131 ondervraagden gaf 75 procent aan graag tijdens de zomervakantie te lezen. Kraima: ”Met Zomerlezen willen wij mensen aanmoedigen om dat ook daadwerkelijk te gaan doen. De essentie blijft dus hetzelfde, maar het wordt niet nog eens aan een thema gekoppeld.”

Jammer voor uitgeverijen die al iets gepland hadden rondom Italië, het thema van de Weken van het Reisboek 2006. Mark Pieters van Athenaeum-Polak & Van Gennep: ”We hadden vijf titels gepland voor dit thema. Op de dag dat de prospectus gedrukt werd, hoorden wij dat het niet door zou gaan. We gaan de boeken gewoon uitgeven, we kunnen niet meer terug. Twee titels zijn echt voor de gelegenheid gemaakt: een bloemlezing uit de Italiaanse literatuur door Geerten Meijsing en een boek over Italianen van David Rijser. We hebben de prospectus over laten drukken en hebben er maar `Italiaanse weken bij Athenaeum` van gemaakt. Maar we hadden vorig jaar ook al zo`n actie, ook met Italië. Dus we balen wel. Als het goed is krijgen we een tegemoetkoming van de CPNB.”

Kraima: ”Daar moet u zich niet te veel bij voorstellen. Athenaeum was natuurlijk teleurgesteld toen wij dit in het najaar bekend maakten. We zullen even kijken of we op promotioneel gebied iets voor ze kunnen doen.”

Ook uitgeverij Mouria had een serie-Italië voorbereid. Een non-fictie boek van de Australische Penelope Green over haar emigratie naar Rome, een pocketuitgave van de historische roman Een liefde in Venetië en een goedkope herdruk van Tobias Jones` Het andere Italië. Uitgeefster Marijke Bartels: ”Ik geloof dat we een week na het drukken van de folder hoorden dat de actie niet doorging. We hebben de folder niet opnieuw gedrukt en vragen dus ook geen financiële tegemoetkoming van de CPNB.”