The In-Kraut

Hildegard Knef zingt! Of liever zong, want de grote Duitse actrice overleed in 2002. Hoewel ze een gevierd musicalactrice was, had Knef niet zo'n hoge pet op van haar zangtalent. Het lied From here on it got rough handelt daarover: hoe ze door haar omgeving werd gepusht om een plaatje te maken en hoe het publiek daar nu onder moet lijden. Het droogkomische nummer in Knefs zwoele steenkolenengels opent de verzamel-cd The In-Kraut gewijd aan hippe, maffe, swingende of gewoon flauwe Duitse popmuziek uit de periode 1966-1974. De nadruk ligt op dampende orkest- en Hammondorgelmuziek die doorgaans verpakt ging in hoezen met halfblote meisjes, nog net ietsje links van de gebruiksklare easy listening van James Overlast. Maar er werd ook spannende beatmuziek gemaakt in sixties-Duitsland, zoals het pittige Wie a Glock'n van modepop Marianne Mendt en het Duitstalige uitstapje Hippie hippie van de Franse popdiva France Gall. Als geheel en los van enkele erg leuke uitzonderingen vergt dit curieuze album een groot inlevingsvermogen in Teutoonse namaaksoul en droge Duitse humor. Met het Marihuana mantra van de blote bongospeler Kuno en een Hammondversie van Jumpin' Jack Flash is The In-Kraut hopelijk oneindig veel oubolliger dan de hedendaagse Duitse popmuziek die dit weekend centraal staat op het Eurosonicfestival in Groningen.

The In-Kraut: Hip Shaking Grooves Made In Germany 1966-1974 (Marina/Konkurrent)

    • Jan Vollaard