Omzet Ahold is een fractie hoger

Supermarktconcern Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, heeft het afgelopen kwartaal een fractie meer verkocht dan in dezelfde periode van 2004. Dankzij onder meer extra reclame steeg de vergelijkbare omzet met 0,6 procent.

Dat heeft Ahold vanochtend bekendgemaakt. Het bedrijf presenteert pas eind maart zijn winstcijfers. De jaaromzet was 0,2 procent lager dan in 2004, maar dat jaar telde één week meer dan 2005.

Albert Heijn (inclusief drogisterijketen Etos en de slijterijen Gall & Gall) was dankzij de voortgezette prijzenslag het best presterende onderdeel van Ahold. In het vierde kwartaal nam de verkoop met 2,6 procent toe tot 1,4 miljard euro, ondanks dat vorig jaar een week minder telde dan 2004. Exclusief dat effect steeg de omzet bij Albert Heijn 6,1 procent.

Andere delen deden het minder. Een van de drie belangrijkste doelen van Ahold-topman Moberg voor eind 2006, een jaarlijkse omzetgroei van minimaal 5 procent, werden door bijna alle onderdelen niet gehaald. Exclusief de extra week van 2004 ten opzichte van 2005 steeg de omzet van de grootste supermarktketen van Ahold, het Amerikaanse Stop & Shop, met 2,3 procent tot 3,8 miljard dollar (3,2 miljard euro). Bovendien was deze stijging minder dan in de eerste negen maanden van 2005. Bij Giant-Carlisle daalde de omzet 8,1 procent.

Ook in Centraal-Europa en bij ICA (Scandinavië) daalden de omzetten in het vierde kwartaal. Bij ICA, waar drie jaar geleden boekhoudfraude werd geconstateerd, verminderde vorig jaar de omzet met 2,1 procent. Bij groothandel US Foodservice nam de omzet 1 procent toe tot 4,2 miljard euro.

Ondanks de tegenvallende omzet en de analistenprognose die niet werd gehaald, reageerde het aandeel Ahold op de Amsterdamse beurs met een koersstijging van 4 procent naar 6,84 euro.

Twee analisten verhoogden hun koersdoel voor Ahold. Rabo Securities zette het aandeel op “kopen' en verwacht een koers van 7,50. Petercam deed hetzelfde en denkt aan een stijging tot 7,70 euro. Rabo ziet onderliggende verbetering van de Amerikaanse omzet, Petercam wees naar de verbetering bij US Foodservice. Rond 70 procent van de omzet van Ahold komt uit de Verenigde Staten.