IJslanders azen op Easyjet

Zullen de IJslanders proberen luchtvaartmaatschappij Easyjet over te nemen? De FL Group van Icelandair heeft stilletjes haar belang in de Britse prijsvechter uitgebouwd tot 16 procent. De FL Group heeft ook onlangs 400 miljoen pond (583 miljoen euro) op de IJslandse beurs binnengehaald.

Easyjet lijkt zich, met het inhuren van zakenbank Goldman Sachs als nieuwe adviseur, voor te bereiden op een harde strijd. Beleggers gokken er ook op dat de FL Group zou kunnen toeslaan. Speculatie over een mogelijk bod heeft de koers van Easyjet opgestuwd naar zo'n 400 pence per aandeel, het hoogste niveau sinds november 2002. De aandelen worden verhandeld op 25 maal de winst over dit jaar, vergeleken met 20 maal de winst voor Ryanair, de winstgevender Ierse concurrent van Easyjet.

Zijn de IJslanders gek als ze op dit niveau met een bod komen? Niet per se. De FL Group kan zich zelfs een prijs van 500 pence per aandeel veroorloven zonder waarde te vernietigen. Om te beginnen zou het concern dat bedrag slechts voor 84 procent van Easyjet hoeven neertellen, omdat het al 16 procent voor een veel lagere prijs heeft gekocht.

Maar stel dat de FL Group Easyjets doelstelling van een rendement op het aandelenkapitaal van 15 procent weet te verwezenlijken. Dat zou een winst over 2006 betekenen van zo'n 130 miljoen pond. Vermenigvuldig dat met een factor 18 - minder dan voor Ryanairs betaald wordt, omdat de Ieren een rendement op het aandelenkapitaal van krap 20 procent kennen - en je krijgt een koers van 590 pence.

De IJslanders zouden ook nog wat synergievoordelen kunnen putten uit de combinatie met hun andere luchtvaartbezittingen, waaronder de zojuist verworven Scandinavische prijsvechter Sterling. Het is niet duidelijk hoeveel die synergievoordelen zouden kunnen bedragen.

Maar stel dat ze tussen de 10 en de 30 miljoen pond waard zijn, dan komt dat - belast en gekapitaliseerd - neer op nog eens 20 tot 50 pence per aandeel, waardoor de impliciete waardering op 610 tot 640 pence uitkomt.

Uiteraard veronderstelt een prijs van meer dan 600 pence per aandeel een feilloze executie. De FL Group zal liever veel minder betalen. Daar staat tegenover dat een prijs van 500 pence per aandeel misschien niet genoeg is om Stelios, oprichter en grootaandeelhouder van Easyjet, over de streep te trekken. Easyjet is immers het vlaggenschip van zijn imperium.

Maar op dat niveau zou Easyjet op koers-winstbasis wel een fikse premie genieten ten opzichte van Ryanair. Dat zou het lastig maken voor het bestuur om een bod te negeren, zeker als de minderheidsaandeelhouders zich er krachtig voor zouden uitspreken.

Fiona Maharg-Bravo

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld

    • Fiona Maharg-Bravo