Hulp gevraagd bij probleem fijnstof

Werkgeversvoorzitter Wientjes heeft gisteren eurocommissaris Dimas (Milieu) gevraagd Nederland de helpende hand te bieden bij het oplossen van de problemen die het gevolg zijn van toepassing van de Europese richtlijn omtrent de uitstoot van fijnstof. Werkgeversorganisatie VNO-NCW pleit voor een “noodwet' die soelaas moet bieden nu allerlei infrastructurele projecten stil komen te liggen door de nieuwe strenge regels uit Brussel.

Wientjes zei na afloop van de ontmoeting met Dimas tegen het ANP “een steuntje in de rug“ te hebben gekregen. Maar concrete toezeggingen zijn er door de eurocommissaris niet gedaan. Volgens Dimas is de Nederlandse politiek aan zet.

Eventuele noodwetgeving zou strijdig kunnen zijn met de Brusselse richtlijn omtrent de uitstoot van fijnstof, kleine deeltjes die vrijkomen door de uitstoot van onder meer dieselmotoren. De werkgevers stellen voor in Nederland de toepassing van roetfilters voor dieselauto's eerder te verplichten dan de Commissie beoogt. In ruil daarvoor zou de Commissie zich welwillend moeten opstellen tegenover de Nederlandse noodwet, die ruimtelijke ordening uitsluit van de bepalingen omtrent de uitstoot van fijnstof.

Eurocommissaris Dimas had volgens Wientjes veel interesse voor de oplossing van de Nederlandse werkgevers. Tegenover het ANP zei Wientjes: “Het is absoluut nooit de bedoeling geweest dat bouwprojecten stil zouden komen te liggen door de fijnstofwet, vertelde hij ons. Maar hij zei ook dat het ónze wetgever (de Tweede Kamer) is die iets moet doen.“

De voorzitter van werkgeversorganisatie Koninklijk Vervoer Nederland (KNV), oud-minister R. de Boer, hekelde gisteren in een nieuwjaarstoespraak de situatie die door de fijnstofmaatregelen is ontstaan. Het stilleggen van infrastructurele projecten om de luchtkwaliteit te verbeteren, levert volgens De Boer geen milieuwinst op.

De Boer: “Het zorgt ervoor dat Nederland op slot gaat, terwijl de sleutel is weggegooid.“ Nederland is het enige Europese land dat een dergelijke koppeling heeft, aldus de KNV-voorzitter.

Voor problemen met de uitvoerbaarheid van Europese fijnstofregels in Nederland is al eind 1997 gewaarschuwd door onderzoekers van het Rijksinstituut voor Milieu (RIVM), volgens een reconstructie door het blad Forum van VNO-NCW. Desondanks ging het toenmalige kabinet-Kok II in 1999 akkoord met de richtlijn. Volgens de onderzoekers destijds zou Nederland niet alleen in 2005, maar zelfs in 2010 nog niet klaar zijn voor de strengere normen.