“De hele wereld weet wat de klank van Europa is'

Wat is er toch met Mozart?

Ik had al eerder gehoord dat ze in legbatterijen constant een muziekje op de achtergrond draaiden, omdat onderzoek had aangetoond dat kippen met muziek anderhalf procent meer eieren legden dan zonder muziek. Vooral Mozart bleek hoog te scoren. Ook onder koeien, wist ik, was Mozart favoriet. Zijn klanken joegen de melkproductie verder omhoog dan, zeg maar, erkende stimulantia als de Stones of Frans Bauer.

Maar dat de dokters nu Sharon uit zijn halve doodsslaap proberen te wekken met Mozart, daar kijk ik van op. Er worden geuren gebruikt om Sharons reactievermogen te prikkelen, lees ik, maar meer dan op een bordje dampende shoarma vertrouwen de dokters op de sonates van Mozart.

Komt het door de vibratie?

Moeten we niet al in de wieg beginnen met het luisteren naar Mozart, zodat we allemaal honderdtwintig worden zonder van de leg te raken?

Ik begin te vermoeden dat we getuige zijn van de opmars van een nieuw wondermiddel, dat bovendien gratis is.

Want ik lees in de krant ook nog een artikel met de kop “Mozart moet de Europese Unie vlot trekken'. Het komt erop neer dat, nu de Europese grondwet is gestrand, de samenhang en de wil om verder te gaan elders moeten worden gezocht. Om dat “elders' te vinden gaat de Oostenrijkse regering - Oostenrijk is de komende zes maanden voorzitter van de Europese Unie - in Salzburg een conferentie beleggen. “De hele wereld weet wat de klank van Europa is“, loopt de Oostenrijkse premier Schüssel alvast op de conferentie vooruit. “Het is Mozart.“

In Salzburg zullen de politici, met Mozart zachtjes uit de luidsprekers, net zo lang babbelen tot ze hun ei hebben gelegd.

Het ei van een vlot getrokken Europa.

Uit de nieuwsberichten blijkt dat het Mozarteffect voorlopig alleen nog van kippen op politici is overgegaan en dat gewone mensen naast het net vissen. De enige band tussen kip en gewone mens blijft de vogelpest.

Hopelijk daagt bij sommige politici nu het besef dat kunst nog ergens goed voor is.

Naar het zich laat aanzien zullen de politici hun geprivilegieerde positie spoedig verliezen. De haarlemmerolie die Mozart heet zal neerdalen op ieders hoofd. Op het hoofd van bejaarden. Van vrouwen en kinderen. Van allochtonen en jongeren.

De eerste tekenen zijn er.

Een paar bladzijden verder in de krant lees ik het interview met Bernard Foccroulle, een grote baas in de muziekwereld en nu nog algemeen directeur van de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel. Hij werd benoemd tot voorzitter van Opera Europa, een netwerk van tweeënnegentig Europese operahuizen. Hij ziet - eigenlijk is hij nog een halve politicus - de opera als oplossing voor alle problemen die door banlieues, Oostbloklanden en moslims zijn ontstaan. Iedereen naar de opera, te beginnen met de jongeren. “Opera kan ook voor jongeren een aangename verrassing zijn“, beweert hij.

Wie zal dat varkentje wassen?

Mozart.

    • Gerrit Komrij