Minder winst voor uitgever Telegraaf

De Telegraaf Mediagroep (TMG), uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf, boekt over 2005 naar verwachting een bedrijfsresultaat van zo'n 33 miljoen euro, 15 procent lager dan vorig jaar. Het bedrijf kampt net als andere dagbladuitgevers met dalende oplages en advertentie-inkomsten.

Dat vertelde bestuursvoorzitter Ad Swartjes gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak. Wel groeide de omzet van TMG tot ruim 725 miljoen euro, 5 procent meer dan in 2004. Het grootste deel van deze omzetgroei komt uit nieuwe activiteiten. Volgens een woordvoerder ging het daarbij vooral om de overnames van de Limburgse uitgever van huis-aan-huisbladen Bongers Beheer, van uitgever Bohil Media en van Mobillion, dat onder meer ringtones voor mobiele telefoons verkoopt.

Zowel bij De Telegraaf als bij de meeste huis-aan-huisbladen van TMG dalen de advertentie-inkomsten. Een uitzondering is de gratis krant Spits. Daarvan zagen de cijfers rond oplage, bereik en advertentieomzet er volgens Swartjes zeer goed uit.

TMG zal in twee richtingen moeten veranderen, zegt Swartjes. Aan de even kant zal TMG haar informatie over meerdere, digitale platforms gaan verspreiden. Het bedrijf moet nog wel een manier vinden om daar meer geld aan te verdienen.

Aan de andere kant zal TMG verder moeten gaan met kosten besparen. Ondanks de nieuwe activiteiten is het aantal arbeidsplaatsen sinds 2001 al met 550 afgenomen (ruim 10 procent van het totaal). Recentelijk kondigde het bedrijf aan nog 200 extra plaatsen te moeten schrappen. Verder zal het bedrijf bezuinigen op bijvoorbeeld het niveau van de drukkerijen en de distributie.

Voor 2006 wilde Swartjes geen winstverwachting uitspreken. Wel zegt hij optimistischer te zijn dan vorig jaar.