“Ik wil mezelf op de kaart zetten'

Veel grote bedrijven proberen jong talent al in een vroeg stadium te ontdekken. Deel 3 van een serie.

Portret van Jasper van Rooden voor de Rubriek High Potentials. Jasper werkt voor KPN. Jasper wou graag gefotografeerd worden in het kantoor van de grote baas bij een foto die het eerste bureau van Bill Gates verbeeld! Door Jonathan Vos Jasper van Rooden: “Ik word enthousiast van succesverhalen zoals over Bill Gates.“ Foto Jonathan Vos Vos, Jonathan

Hoe Jasper van Rooden (29) op de foto wil bij dit verhaal, weet hij wel. Hij werkt nu ruim een jaar bij KPN in Den Haag. De “inspirerende plek“ die hij geregeld heeft, blijkt het kantoor te zijn van Ad Scheepbouwer, de bestuursvoorzitter van KPN. Vooral de ingelijste foto in het kantoor, van het eerste bureau van Bill Gates, wil Van Rooden laten zien. “Aan dit kleine rommelige bureau begon Gates met zijn plannen. De grootste ICT-boer van de wereld kon toen nog niet weten dat zijn bedrijf Microsoft zo groot zou worden. Een idool zou ik hem niet willen noemen, maar ik word enthousiast van dit soort succesverhalen. Zij hebben een visie die ze kunnen vertalen naar de praktijk. Ik denk soms: zou dat ook in mij zitten?“

Ook Scheepbouwer is een voorbeeld voor hem, alhoewel Van Rooden zo'n positie “wel ver gegrepen vindt“. “En of ik de ambitie heb om ooit CEO te worden, weet ik eigenlijk niet. Zo'n baan vreet tijd. Je bent dan zeven dagen in de week met je werk bezig en dat ambieer ik niet.“ In zijn vorige werk als rayonmanager bij supermarktketen Lidl had hij ook te maken met lange werktijden. “Ik werkte zes dagen in de week. Een balans tussen werk en privé was er niet. Bovendien had ik niet het idee dat mijn investering eruit zou komen.“ Na acht maanden traineeship ging hij van Lidl naar KPN.

Per jaar komen er meer dan duizend sollicitatiebrieven binnen bij KPN. Dertig sollicitanten worden aangenomen. Van Rooden hoorde vorig jaar bij een van hen. Hij voerde twee gesprekken met recruitment en twee gesprekken met KPN-managers. Nu is hij een business potential. Mocht hij de verwachtingen waarmaken, dan wordt hij een high potential. Van Rooden is volgens KPN analytisch sterk, hij is initiatiefrijk, hij heeft zelfvertrouwen en leidinggevend vermogen. “Over circa vijf jaar wil ik professionals aansturen. Dat is denk ik ook een realistische wens.“

Zelf is hij destijds aangenomen bij KPN als business controller, wat inhoudt dat hij meewerkt aan de maandelijkse financiële rapportages. “Maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan“, lacht hij. Begin maart werd er een interne reorganisatie aangekondigd. Het bedrijf werd efficiënter ingericht. “Daar heb ik aan mee gewerkt.“

Van Rooden, die in Leiden is opgegroeid en er nog steeds woont, voelt zich inmiddels al aardig betrokken bij het bedrijf. “Ik heb alle producten, zoals televisie en telefoon, van KPN. En als ik in de kroeg sta en hoor dat iemand nog televisie via de kabel heeft, dan vraag ik daarnaar. Er gebeurt veel in de telecomwereld en ik vind het leuk om dat aan de man te brengen.“ Volgens hem is die drijfveer ook de voorwaarde om verder te kunnen groeien als talent. “Je moet trots zijn op je werk.“

Ambitieus is Van Rooden wel, denkt hij. “Ik heb een doel voor ogen.“ Maar hij hoeft niet overal de beste in te zijn. “Tijdens mijn studie haalde ik modale cijfers, zessen en zevens.“ Na de HBO-opleiding bedrijfseconomie afgerond te hebben, begon hij aan de studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. “Het was een goede zet om nog een universitaire studie te gaan doen.“

Dat hij wordt aangemerkt als business potential, zegt hem niets. “Bewijs eerst maar eens dat het in je zit, denk ik dan. Talent zegt me wel wat. En ik wil graag bewijzen dat ik dat heb.“ Druk van het bedrijf of van buitenaf voelt hij daarom niet. “Ik ben gewoon een instromer die aan het begin van zijn carrière staat. Ik voel me geen high potential, maar voel wel de drang om mezelf op de kaart te zetten.“

    • Marleen Luijt