Gepassioneerd duo kruipt in huid Beethoven

Typerend voor de eigenzinnigheid van violiste Liza Ferschtman (1979) is dat ze het Mozart-jaar inluidt met concerten met alle vioolsonates van Beethoven, in een door haarzelf samengestelde volgorde: de nrs. 1, 6 en 7, nrs. 4, 5 en 9, en nrs. 8, 3, 2 en 10. Samen met de Israëlische pianist Inon Barnatan maakte Ferschtman gisteren bij haar eerste concert al in de openingsmaten van de Sonate nr. 1 duidelijk dat ze Beethoven niet ziet als een onbenaderbaar orakel, maar als een mens van vlees en bloed, een verwante geest waar ze affiniteit mee heeft.

In het gepassioneerde Beethovenspel van Ferschtman en Barnatan klinken echo's door van grote violisten en pianisten uit het roemrijke verleden. De legendarische Beethoven-opnames van Menuhin en Kempff, of Grumiaux en Arrau, zitten Ferschtman en Barnatan in het bloed. Ook al zijn ze nog jong, ze hebben beiden hun muzikale wortels in de tijd dat musici nog grote persoonlijkheden waren.

Ferschtman en Barnatan bleken gisteravond in Amsterdam muzikaal volledig aan elkaar gewaagd, en vormden een duo in de werkelijke betekenis van het woord. Ze kropen in de huid van Beethoven, en volgden met seismografische precisie de grillige bewegingen van zijn heftige gemoed. Dat leidde tot vurige en genuanceerde dialogen, waarin de dynamiek van Beethovens sonates zich van binnenuit ontvouwde. Het duurde even voordat de balans tussen viool en piano optimaal was uitgekristalliseerd, maar vanaf dat moment werd er op topniveau gemusiceerd. In de Sonate nr. 6 fascineerde de “heilige' concentratie van het lyrische Adagio molto espressivo, en in de enerverende hoekdelen en het humoristiche Scherzo van de Sonate nr. 7 staken de demonen goddelijk vuurwerk af.

Liza Ferschtman is zonder twijffel de meest muzikale en getalenteerde onder de jonge Nederlandse violisten. Eenmaal op dreef tovert ze een intens doorvoelde rijkdom aan klankkleuren uit haar viool, maar ze bezondigt zich nooit aan effectbejag. Barnatan is een meester in genuanceerd en fijnzinnig articuleren. Samen hebben ze de potentie om hét legendarische Beethovenduo van onze tijd te worden.

Concert: Liza Ferschtman (viool), Inon Barnatan (piano). Vioolsonates van Beethoven. Gehoord: 10/1 Concertgebouw Amsterdam. Volgende concerten: 9/3, 6/4 Amsterdam; 21/1 Rotterdam; 22/1 Delft; 8/3 Zaandam; 9/4 Gouda.

    • Wenneke Savenije