Op een waterstoffiets door het Ruhrgebied

De Duitse fabrikant Masterflex heeft als eerste ter wereld een commercieel contract voor de levering van elektrische fietsen met een brandstofcel.

Toeristen kunnen dit jaar met een elektrische Swizzbee-fiets de omgeving van Herten in het Duitse Ruhrgebied verkennen. In plaats van een accu is deze waterstoffiets uitgerust met een brandstofcel. De fietsers hoeven niet bang te zijn dat ze snel zonder brandstof komen te zitten want met de 45 gram waterstof, die in een speciale tank met metaalhydriden is opgeslagen, ligt de actieradius van de fiets op 120 kilometer. Volgens de in Herten gevestigde brandstofcelfabrikant Masterflex is de actieradius vijf keer zo groot als een vergelijkbare elektrische fiets met een accu.

De zogeheten polymeer elektrolyt membraan (PEM) brandstofcel met een vermogen van 250 kW werkt volgens een omgekeerd elektrolyseproces. Door waterstof te verbranden wekt de cel geluidloos elektriciteit op, waarbij als afvalgas alleen waterdamp vrijkomt. Het gemeentebestuur van Herten wil de waterstoffiets een plaats geven in het toeristenbeleid van de stad. De gemeente zorgt ook voor de komst van een tankstation voor de waterstof.

Met de levering van de Swizzbee is Masterflex het eerste bedrijf dat een dergelijke waterstoffiets commercieel op de markt brengt. Het bedrijf gaat ook een bakfiets produceren, die een brandstofcel van 250 watt en een tank voor 90 gram waterstof krijgt. Naast het garanderen van een actieradius van 250 km levert het systeem voldoende stroom voor bijvoorbeeld koeling van het laadgedeelte.

Masterflex is niet de enige fabrikant die heil ziet in de met waterstof aangedreven fiets. Zo kwam de Italiaanse motorfabrikant Aprilia samen met productontwikkelaar W. L. Gore & Associates afgelopen januari met een mountainbike voorzien van een brandstofcel, maar deze lijkt nog niet marktrijp. En het Amerikaanse Manhattan Scientifics werkt al enige jaren aan de Hydrocycle, een sportfiets met een 780 gram wegende brandstofcel, die 670 watt aan elektrische stroom levert, goed voor een topsnelheid van 30 km/uur en een actieradius van 70 tot 100 km. Met 205 watt per kilogram heeft de complete Hydrocycle brandstofcel een energiedichtheid die zeven keer hoger ligt dan een loodzuur accu en die ruim drie keer hoger ligt dan een nikkelmetaalhydride (NiMH) batterij. Ook deze fiets bevindt zich nog in de demonstratiefase.

Hoe ver de ontwikkeling van voertuigen met een brandstofcel mag zijn, ook de infrastructuur moet voorhanden zijn. Het Energieonderzoek Centrum Nederland ECN heeft onlangs een studie afgerond naar de mogelijkheid om in en rond een stad als Arnhem het gebruik van de waterstoffiets te introduceren. Uitgangspunt is een omgebouwde trapbekrachtigde elektrische Sparta Ion fiets. De brandstofcelversie moet een verbetering zijn van het elektrische model met een accu, dat als nadeel de beperkte actieradius en de lange oplaadduur heeft. Om 10 uur te kunnen fietsen bij 100 W elektrisch is de aangepaste Sparta Ion uitgerust met een tank van 1,3 liter metaalhydride. Het vullen van de tank gebeurt met verwisselbare tankjes. De brandstofkosten zouden op 1,50 euro per 100 km liggen. “Een demonstratieproject dat drie jaar duurt met 100 fietsen kan interessant zijn voor een gemeente als Arnhem“, concludeert het ECN, “Een uitvoerende organisatie kan de fietsen beheren en onderhouden en de waterstoftankjes vullen met een specifiek gebouwde vulinstallatie die werkt met industriële pakketten van een waterstofleverancier. Een dergelijk project kost ruim 1 miljoen euro. Of daarvoor adequate financiering te vinden is, is nog niet onderzocht.“

www.masterflex.de