Intensive care op de taxistandplaats

Taxichauffeurs moeten sinds1 januari een diploma hebben. Op verschillende taxistandplaatsen voerde de politie gisteren controles uit. Bij Amsterdam CS bleek dat ook sommige chauffeurs mét diploma in de fout gaan.

Taxicontrole op het CS Foto NRC H'Blad, Maurice Boyer 060109 Taxistandplaats bij Centraal station Amsterdam Boyer, Maurice

Amsterdam, 10 jan. - De taxichauffeur wijst naar de kofferbak van zijn Opel Vectra. “Daar kunnen die koffers toch niet in, man“, snauwt hij tegen de collega's die aan komen lopen.

“Je moet hem meenemen. Dan zet je de koffers toch op de achterbank.“

Ben jij gek, zegt de eigenaar van de Opel. “Dan beschadig ik mijn auto.“

De toerist uit Zuid-Afrika kijkt verbouwereerd naar het tafereel, twee koffers in de hand. Hij wil naar de Herengracht. “Maar ze zeggen allemaal dat mijn koffers niet passen. Ik begrijp het niet.“

Gistermiddag twee uur bij de taxistandplaats op het Centraal Station in Amsterdam. De zon schijnt. Ongeveer twintig chauffeurs wachten op klanten. Sinds 1 januari is het taxidiploma verplicht. Daardoor, zo was de verwachting, zouden veel slechte chauffeurs vanzelf verdwijnen.

Maar ook sommige chauffeurs bij het station die al wel in het bezit van het diploma zijn, blijven volharden in hun werkwijze. Mensen met koffers schiet deze groep chauffeurs zelf aan, zo kunnen ze de korte ritjes er vast tussenuit filteren. Die weigeren ze. Passagiers voor een korte rit worden vervolgens als gloeiende kooltjes doorgeschoven. Niemand wil hen vervoeren. Want ze gaan de rotzooi van een ander toch niet opruimen? Daar helpt geen taxidiploma of slagboom aan.

De chauffeur met de “kleine' kofferbak heeft inmiddels een andere klant gevonden en vertrekt. Net als hij in het verkeer verdwijnt, zet een agent de taxistandplaats af voor een grootscheepse controle. Time-out, gebaart hij naar de chauffeurs.

In Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Amsterdam en op Schiphol werd gisteren gecontroleerd of taxichauffeurs over het sinds 1 januari verplichte diploma beschikken. Heeft een chauffeur geen diploma, dan krijgt hij een boete van 175 euro. In Amsterdam werden niet alleen de diploma's gecontroleerd, maar werd ook meteen gekeken of het materiaal wel deugde. Met succes, zo bleek, want terwijl nagenoeg alle chauffeurs over de nodige papieren beschikten, bleek dat het materiaal nogal eens rammelde.

Zoals bij de chauffeur van de zilverkleurige Mercedes die vlak daarvoor ook de toerist uit Zuid-Afrika negeerde. Een agent prikt een meetapparaatje in het profiel van zijn voorband en schudt zijn hoofd. “1,4 millimeter, meneer. Dat is niet genoeg hè?“ Dat levert hem alvast een boete van 75 euro op. Of hij de band maar even ter plekke wil verwisselen.

Met een kwaad gezicht trekt de man zijn kofferbak open en pakt het reservewiel. De net ingestapte klant stapt weer uit. De agent kijkt naar het reservewiel. “Ah, laat ik die meteen ook maar even bekijken“, zegt hij. Ook niet goed. De chauffeur moet zijn kentekenbewijs inleveren en krijgt alleen nog een ontheffing om naar een garage te rijden. Als hij dat heeft gedaan moet hij een telefoonnummer bellen en dan kan hij zijn auto opnieuw laten keuren - kosten: 85 euro. Als alles goed is, krijgt hij zijn kentekenbewijs weer terug.

Een groot deel van de taxichauffeurs in Amsterdam ondergaat lachend de controle. “Iedere dag. Dan blijven de slechte chauffeurs eindelijk weg“, zegt Mohammed Kerissi. Hij heeft gehoord dat er in Amsterdam al duizend chauffeurs verdwenen zijn door het examen (“strikvragen“) - nu de rest nog opschonen, bepleit hij.

Weg met de rotte appels, zegt ook Bedik Yilmaz. Tegen het weigeren van ritten weet hij ook wel iets. Sinds juli vorig jaar staat er een slagboom bij de standplaats op het station, waarmee de toestroom van taxi's wordt gereguleerd. Twee toezichthouders bedienen met de hand de slagboom. Als een van die toezichthouders nou vooraan op de standplaats gaat staan, stelt Yilmaz voor. “Dan kan hij gewoon kentekens noteren. Zo zwaar is die slagboom toch niet?“

Maar volgens de Amsterdamse wethouder Mark van der Horst (Verkeer en Vervoer, VVD) is het niet zo eenvoudig om weigeraars van ritten aan te pakken. Er bestaat geen vervoersplicht, zegt hij. Maar de gemeente is bezig in overleg met het ministerie om een “truc“ te verzinnen waardoor rittenweigeraars de standplaatsen niet meer op komen. Iets verderop is een chauffeur bezig een band te verwisselen. Zuchtend draait hij de moeren los. Op de zijkant van zijn auto prijkt de reclame voor de nieuwste cd van Robbie Williams, Intensive Care. Leuk, hè, om te zien hoe iemand een band verwisselt, bijt hij toeschouwers toe. “Kankerlijers.“ Hij gooit een stuk plastic richting een fotograaf.

    • Tom Kreling