Bezoek aan bioscoop weer lager in 2005

De daling van het bioscoopbezoek in Nederland zet door. Ten opzichte van 2004 gingen vorig jaar 11,2 procent minder mensen naar de bioscoop. De bioscopen verkochten gezamenlijk 20 miljoen kaartjes.

Vorig jaar waren dat nog ruim 22 miljoen, in 2003 24 miljoen.

Deze cijfers zijn vanmiddag bekendgemaakt door de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Als belangrijkste oorzaken noemt de branche het gebrek aan grote titels en de piraterij op internet, waarin Nederland tot de koplopers behoort. Aan de toegangsprijzen zou het niet meer mogen liggen: na enkele jaren waarin de prijzen stegen, is de prijs van een kaartje in 2004 met 3 procent gedaald tot gemiddeld 6,57 euro.

Er was wel relatief goed nieuws voor de Nederlandse film. Na tegenvallende resultaten in 2004, steeg het bezoek in 2005 met 30,8 procent naar 2,8 miljoen verkochte kaartjes. Jeugdfilms blijven de grote kaskrakers. Van de tien best bezochte Nederlandse films, waren er acht familiefilms. De best bezochte Nederlandse films van 2005 waren De Kameleon 2 van Steven de Jong (418.000 bezoekers), Zoop in Afrika van Dennis Bots en Johan Nijenhuis (390.000 bezoekers), Het Paard van Sinterklaas van Mischa Kamp en Het Schnitzelparadijs van Martin Koolhoven (beide 360.000 bezoekers).

De best bezochte film was de animatie Madagascar. Volgend jaar is de hoop van de branche gericht op grote titels als The Da Vinci Code, Pirates of the Caribbean II (met Johnny Depp), Superman Returns en de nieuwe James Bond, Casino Royale. Ook wordt veel verwacht van de Nederlandse producties Zwartboek (de comeback van Paul Verhoeven) en Wild Romance, de film van Jean van de Velde over het leven van Herman Brood.