Indiase regisseur verfilmt metroaanslagen in Londen

De Indiase regisseur Mahesh Bhatt is bezig met een nieuwe film, Suicide Bomber, geïnspireerd op de aanslagen in Londen van vorig jaar. In de film staat een Brits-Aziatische moslim, gefrustreerd over zijn leven in Groot-Brittannië, centraal. De 21-jarige zoon van de regisseur, Rahul Bhatt, gaat de hoofdrol spelen.

In een interview liet Bhatt weten dat hij gefascineerd is geraakt door het verhaal van een van de Aziatische moslims, die kort na de bomexplosies op 7 juli een mislukte zelfmoordaanslag uitvoerde in Londen.

De in India beroemde regisseur liep al langere tijd rond met het plan om een film te maken over de nasleep van de aanslagen van 11 september 2001 in New York. Bhatt, een zoon van een hindoe, een brahmin (de hoogste kaste) en een moslima, wil laten zien dat de islam een religie van vrede is, waarin genade en compassie volgens hem een belangrijke rol spelen. Sinds de aanslagen in New York schildert het Westen de islam voorturend af als een barbaarse religie, aldus Bhatt. Maar met zijn film wil hij aantonen dat de zelfmoordaanslagen het product zijn van “staatsterrorisme in het Westen“.

In India is Bhatt berucht om zijn felle kritiek op de Amerikaanse invasie in Irak. Desondanks wil hij de terroristen in zijn film portretteren als personages die het geloof in diskrediet brengen. De film moet eind dit jaar in de bioscopen te zien zijn.

In eigen land staat de regisseur (1949) bekend als controversieel.

Regelmatig haalt hij uit naar Bollywood (“Onze cinema heeft geen relevantie voor de levens die wij leiden.“). De Indiase filmindustrie zou volgens hem ook (islamitische) Pakistanen te vaak neerzetten als boeven en terroristen, in plaats van als gewone mensen van vlees en bloed. Bollywood zou Pakistan “demoniseren'. Een van zijn producties - hij heeft tientallen films gemaakt - gaat over de liefde tussen een moslim-jongen en een hindoe-meisje.

Bhatt is gewend aan het opwekken van controverse met zijn werk. Zijn debuutfilm, Manzilein Bhi Aur Hain (1974), werd veertien maanden verbannen uit de bioscopen omdat die volgens de Indiase Censor Board (het filmkeuringorgaan van de staat) “het heilige instituut van het huwelijk“ belachelijk maakte.

Officieel heeft de regisseur zich eind jaren negentig al teruggetrokken als filmmaker. Sindsdien is hij voornamelijk actief als scenarioschrijver en producent. Zijn laatste, eveneens kritische film Zakhm (1998), over de rellen in Mumbai in 1993 waarbij moslims om het leven kwamen, moest onder druk van hindoefanatici terug naar de montagetafel van de Censor Board.

    • Philip de Wit