“Implanteer Google in je hersenen'

Een Google-laptop werd het niet. Maar oprichter Larry Page kondigde wel een nieuwe richting van zijn zoekmachinebedrijf aan. Met Google Video slaat de onderneming een nieuwe - maar bekende - weg in.

Google co-founder Larry Page (R) watches actor/comedian Robin Williams joke around during Page's keynote address at the International Consumer Electronics Show 06 January 2006 in Las Vegas, Nevada. The 1.6 million square-foot consumer electronics show, which runs through 08 January, is expected to draw over 120,000 attendees. Ethan Miller/Getty Images/AFP =FOR NEWSPAPER AND TV USE ONLY= AFP

Wat Google zijn gebruikers écht zou willen aanbieden?

Eén: Google Fastfood, waarbij de hamburgers door een buis een auto ingeschoten worden zonder dat je als consument een bestelling hoeft te plaatsen.

Twee: één type stekker voor alle verschillende apparaten, voor verschillende landen.

En drie: “Google in je hersens implanteren.“

Allemaal bedoeld als grap, natuurlijk. Maar Google-oprichter Larry Page die zich vrijdagavond in Las Vegas omschreef als “nerd op een nerdencongres“ had wel degelijk nieuwe producten aan te kondigen waar zowel consumenten als analisten en beleggers naar uitkeken. Google wordt hoe langer hoe meer gezien als het bedrijf van de toekomst, dat geld weet te verdienen met internet, miljarden waard is op de beurs en er onorthodoxe wijzen van zakendoen op nahoudt.

Wekenlang was er geanticipeerd op de toespraak van Larry Page. Want waarom zou de bestuurder van een internetbedrijf willen betalen om een toespraak te mogen houden op de grootste consumentenelektronicabeurs ter wereld? De geruchtenmachine draaide op volle toeren, en niet zonder reden. Het is geen geheim dat Google meer wil. “Het aanbieden van een zoekmachine' wordt niet gezien als de ultieme en oneindig winstgevende koers van een bedrijf.

Een laptop van Google, dat zou het worden - dacht men. Page kon er wel om lachen. Toen hij op het podium ineens een felgele laptop vastpakte, leek het wel alsof alle 1.700 toeschouwers in de zaal een fototoestel meegenomen hadden. Page knipperde even met zijn ogen en vroeg iets later retorisch of er geruchten over laptops gaan, “of zoiets?“

De 32-jarige gebruikte geen harde muziek en moderne lichtshow om zijn presentatie kracht bij te zetten. Hij droeg een spijkerbroek, een wit T-shirt en zwarte sportschoenen met een hak die zo veerden dat hij een moeilijk loopje leek te hebben. En om het af te maken een witte laboratoriumjas. Want er is wel degelijk iets nieuws te melden: Google gaat gratis software aanbieden. In dit pakket zitten programma's waar concurrent Microsoft voor laat betalen.

Maar opvallender is Google Video. De zoekmachine heeft software gebouwd waarop muziek- en filmbestanden worden aangeboden. En de prijs ervan ligt niet vast.

Hoe het werkt? Google heeft overeenkomsten gesloten met een aantal aanbieders van films. Grote namen ontbreken maar iedereen kan eigen films online zetten en proberen te verkopen. “En ik wil iedereen alvast aanmoedigen te bedenken hoeveel een ander voor dat materiaal zou willen betalen.“ Want in tegenstelling tot andere aanbieders op het net van filmbestanden wil Google de prijs niet bepalen. Dat mag de aanbieder doen. Met een minimum van 5 dollarcent.

Daarnaast gaat het Californische bedrijf tv-programma's van CBS (zoals Survivor) aanbieden voor 1,99 dollar (1,64 euro) per aflevering. Tot nu toe zijn er 300 afleveringen beschikbaar. En van basketbalorganisatie NBA komen wedstrijden van minimaal 24 uur oud: 4 dollar per wedstrijd. Ten slotte biedt de nieuwe Google-dienst 3.000 muziekvideo's van Sony BMG aan. “Het grootste deel“ van de betaling van de klant is voor de aanbieder van de filmbestanden, zei Page. Specifieker gezegd: 30 procent is voor Google.

Google is niet het eerste internetbedrijf dat geld probeert te verdienen met de verspreiding van andermans films, muziekvideo's of liedjes. Apple's Itunes en Yahoo zijn de bekendste voorbeelden. Toch geven analisten mede wegens de sterke merknaam en de mogelijkheid ongekend lage prijzen te vragen voor sommige bestanden Google een goede kans ook op dit gebied uiteindelijk een speler van formaat te worden. Ook de verspreiding van gratis software wordt als positief beschouwd, zo blijkt uit de reacties in Amerikaanse media van het afgelopen weekend.

“Het is marktverstoring op zijn best“, schrijft auteur en gerespecteerd Google-volger John Battelle op zijn weblog. “Het bedrijf heeft er nooit een geheim van gemaakt Microsoft zo nu en dan in de ogen te willen prikken.“

De gratis verspreiding van software is naast vervelend voor Microsoft ook een mogelijke extra inkomstenbron voor Page en zijn bedrijf. In het pakket zit ook het Google-programma Desktop, waardoor gebruikers standaard via Google's zoekmachine zoeken. Meer zoekers, meer advertentie-inkomsten.

Met deze twee aankondigingen diversifieert Google zijn inkomsten, schrijft Battelle, “en beschermt het bedrijf tegelijkertijd de kwetsbare flanken“.

Omdat Google niet de eerste is op dit terrein is succes niet gegarandeerd. Page: “We gaan snel. We proberen veel uit te brengen, falen een paar keer en we hopen dat er soms iets tussen zit dat succesvol is.“

En die laptops, komen die ooit nog? Je weet maar nooit, zegt Page. Zijn werknemers mogen een vijfde van hun tijd steken in op het eerste gezicht kansloze projecten. Goedkope laptops horen daar ook bij. “Maar mijn vermogen om te voorspellen wat het daglicht ooit ziet, is nul.“

    • Freek Staps