Eurosonic is Europese pop-etalage

Op het Eurosonic-festival spelen donderdag ruim 150 bands uit heel Europa, om zich te presenteren aan het publiek en de industrie. “We zijn een platform van verschillende partners.“ Maar die partners krijgen te veel macht, vinden voormalige programmeurs.

Groningen - 05-01-2006 Robert Meijerink , de nieuwe programmeur van Eurosonic. Foto: Sake Elzinga Elzinga, Sake

Noorderslag, zaterdag in De Oosterpoort, is voorbehouden aan Nederlandse bands, maar donderdag en vrijdag worden ruim twintig zalen en zaaltjes in de Groninger binnenstad bevolkt door zo'n 150 bands uit heel Europa, met dit jaar de nadruk op Duitsland. Eurosonic is een “showcase'-festival, waarop bands zich presenteren aan allerlei geledingen van de muziekindustrie.

Het bereik van het festival is dus vele malen groter dan alleen het aanwezige publiek. Ook al omdat een fors deel van de optredens wordt opgenomen of zelfs rechtstreeks uitgezonden door verschillende radio- en televisiezenders. “Dan heb je een potentieel publiek van honderden miljoenen mensen“, zegt de samensteller van het festivalprogramma, Robert Meijerink.

Eurosonic werkt nauw samen met de verschillende partners: de publieke omroepen, verenigd in de EBU, de festivals die zich verzamelden in de ETEP en platenmaatschappijen. De omroepen van elk land mogen ook bands afvaardigen, “maar we proberen ze wel zo ver te krijgen om die bands te sturen die ook voor ons de moeite waard zijn.“ Dat zijn dan bij voorkeur die groepen en artiesten die de “crossover' maken naar de eigen cultuur. Meijerink: “We zitten niet te wachten op lui die de Engelse en Amerikaanse voorbeelden naspelen.“ Festivalmanager Peter Sikkema noemt als voorbeeld de ruimhartig aanwezige Duitse elektronische acts, de Zweedse, in de moedertaal zingende psychedelische groep Dungen, de Warsaw Village Band die Poolse volkmuziek combineert met Jamaicaanse dub, het Berlijnse, maar uit vijf nationaliteiten opgetrokken kwintet Culcha Candela en de Franse circusgroep Babylon Circus. “Bij Kaizers Orchestra, in heel Europa doorgebroken na een optreden bij ons, hoor je het desolate van Noorwegen terug. Dat is toch prachtig?“

Meijerinks voorgangers Igor Mönnink en Sjikke Meijer waren in augustus in Noorwegen, op zoek naar bands. Nog geen maand later gaven ze hun opdracht terug. Na negen jaar konden ze zich niet meer vinden in de richting die het festival opging. Ze waren het niet eens met de tendens dat “de partners“ steeds meer binnen het festival in de melk te brokkelen hebben.

Mönnink pakt het programmaschema en wijst op de “showcase' van popconcertenorganisator Mojo, donderdagavond in Huize Maas. Die hoort daar niet, vindt hij. “Het gaat ons er niet om Mojo af te kraken, want zij hebben ons altijd gesteund. Maar Mojo is een afnemer, geen aanbieder. Vorig jaar hebben ze na Eurosonic zo'n 35 bands binnengehaald. Nu is dat allemaal van te voren bekokstoofd.“

Het is juist de bedoeling dat clubs, festivalorganisatoren, boekingsbureaus, platenmaatschappijen en andere geledingen in de muziekindustrie op Eurosonic gaan “winkelen'. “Dit is een festival voor Europa door Europa“, zegt Meijer. Mönnink: “Platenmaatschappij PIAS heeft elk jaar een avond op het festival. Moet dat altijd PIAS zijn?“ Steen des aanstoots is ook dat de programmeurs zodoende de greep op het gebodene kwijtraken. “We streven altijd naar een evenwichtige programmering. Vorig jaar kwam PIAS in een erg laat stadium met Laurent Garnier aanzetten. Dat is een grote naam in de dance-wereld, met als gevolg dat de dance-programmering elders op dat moment overbodig was.“

Hun opvolger Meijerink ziet de problemen niet zo. “Natuurlijk worden de verschillende partners belangrijker. Dat is logisch als het festival groter wordt. Het gaat erom dat bands uit heel Europa zoveel mogelijk van het festival profiteren. Hoe kunnen we zoveel mogelijk spinoff voor een band genereren? Dat is ons doel, daarin zit de groei.“

Eurosonic: 12, 13/1, diverse zalen, Groningen. Met onder andere Mystery Jets, 2raumwohnung, Editors, José Gonzalez, Animal Alpha, Adem.

    • Jacob Haagsma