Albert Heijn test verlaging prijs met 4 pct

Albert Heijn overweegt de prijzen in zijn volgende generatie supermarkten met ruwweg 4 procent extra te verlagen.

In een testwinkel kijkt AH op dit moment of een dergelijke prijsverlaging aanslaat en haalbaar is. Zo ja, dan voert de supermarktketen die vanaf volgend jaar door.

Uit onderzoek van deze krant blijkt dat de testwinkel in Heemskerk producten van A-merkfabrikanten, zoals Unox, Pepsi en Douwe Egberts goedkoper verkoopt. Het eigen huismerk heeft dezelfde prijs als bij de andere 700 AH's.

Afgelopen donderdag werd de prijs van twaalf veelverkochte producten vergeleken. Heinz tomatenketchup was 12 procent voordeliger. Campina yoghurt en Hero aardbeienjam waren 8,5 procent goedkoper dan bij andere AH-supermarkten.

Twee van de twaalf producten hadden hetzelfde prijskaartje. Op basis hiervan ligt het prijsniveau in de testsupermarkt gemiddeld 3,7 procent lager. Een woordvoerder van Albert Heijn bevestigt dat een groot deel van de A-merkproducten in Heemskerk voordeliger zijn, maar zegt niet hoeveel.

In december werd de testwinkel geopend. Albert Heijn probeert er een nieuwe generatie supermarkt uit. Daarbij ligt het accent ligt op prijs en gemak. Onder meer het aantal huismerkproducten is veel groter. Als de proef succesvol is, worden vanaf begin volgend jaar alle vestigingen omgebouwd tot het 'type-Heemskerk'.

Albert Heijn zou met het 4 procent lagere prijsniveau uitkomen op een totale verlaging van 10 procent sinds de supermarktoorlog. Tot nu toe daalde het gemiddelde prijspeil bij AH sinds najaar 2003 al met 6 procent.

De meeste leveranciers hebben financieel bijgedragen aan de lagere prijzen bij Albert Heijn. Als de supermarktketen de prijzen extra verlaagt, zullen veel producenten protesteren.

AH botst regelmatig met fabrikanten over prijs. Vorig jaar stonden AH en koekfabrikant Peijnenburg voor de rechter. Deze week zei salade- en maaltijdproducent Smilde de lage winstmarges beu te zijn. Sinds donderdag levert bierbrouwer Grolsch niets meer aan AH.

Een extra prijsdaling van 4 procent zou AH tot een van de goedkoopste supermarkten maken.

    • Frits Baltesen