Onze technologie is écht beter, bezweert Philips

De strijd tussen Blu-ray disc en HD-DVD is nog altijd niet beslist. Twee kampen van honderden bedrijven zetten hun gevecht om wie de nieuwe dvd-standaard mag leveren in Las Vegas voort.

Dennis Van Sickle walks past a display of Blu-ray high-definition movies at the Sony booth at the 2006 Consumer Electronics Show in Las Vegas January 4, 2006. The show, which runs from January 5 through January 8, is the world's largest trade show for consumer technology and is expected to draw 2,500 exhibitors and 130,000 attendees from more than 110 countries. REUTERS/Rick Wilking REUTERS

Eerst noemt Philips-bestuurder Rudy Provoost een aantal machtige tegenstanders: Microsoft, Toshiba, Intel. Daarna volgen een paar van de bedrijven uit zijn eigen kamp: Sony, Disney, Samsung. Om de spanning te verhogen, laat hij aan de tafel met internationale journalisten een stilte vallen. Om direct daarna glimlachend om assistentie te vragen. “Zeg, jongens, help me eens even. Wie gaat er winnen? Ik weet het niet.“

Als zelfs de divisiedirecteur consumentenelektronica van Philips kwijt is welk consortium de winnaar wordt in de meest pijnlijke confrontatie in de technologiesector in jaren, dan is er echt iets aan de hand. Deze week vormt 's werelds grootste elektronicabeurs, de CES in Las Vegas, het voorlopige hoogte- dan wel dieptepunt van deze strijd.

Ze hebben anderhalf jaar vruchteloos onderhandeld. De honderden bedrijven die zich gecommitteerd hebben aan een van beide kampen vechten nu publiekelijk uit wie het eerst een speler op de markt brengt, welk spelprogramma zwaarder is en daarmee meer geheugencapaciteit nodig heeft, wie de regisseur in huis heeft die het beste een commentaar op een dvd kan volpraten en vooral: wie de langste adem heeft.

De strijd is vrij overzichtelijk. Door de komst van HDTV (televisie met een hogere beeldkwaliteit) past een speelfilm niet meer op een dvd-schijfje. Er is dus meer opslagcapaciteit nodig. Daarnaast willen filmstudio's onder druk van teruglopende bioscoopopbrengsten hun films op dvd meer te gelde maken. Daarvoor moeten de dvd's extra's bieden, zoals gesprekken met acteurs en toelichting van de makers. Ook hiervoor is meer capaciteit nodig. De enige oplossing is een opvolger voor de dvd.

Bij zo'n nieuwe standaard is het belangrijk dat er één systeem gekozen wordt, omdat bij verschillende technologieën het gevaar dreigt dat de kijkers het massaal laten afweten. Niemand wil immers twee spelers moeten aanschaffen om beide typen schijfjes te kunnen zien.

Twee groepen hebben zich de afgelopen jaren gevormd, waarbij Philips zich bij het Sony-kamp aansloot. Inclusief alle bedrijven die zich deze dagen op de jaarlijkse consumentenelektronicabeurs in Las Vegas achter Sony scharen, is deze groep 171 ondernemingen groot. Zij ontwikkelen en ondersteunen de zogeheten Blu-ray Disc.

In de andere hoek zit de HD-DVD, waarbij HD voor high definition staat, de nieuwe generatie televisie met een hogere beeldkwaliteit. HD-DVD heeft iets minder opslagcapaciteit, maar is wel eenvoudiger te produceren. Geen van de consortia wil zeggen welke bedragen er tot nu toe in onderzoek, ontwikkeling en marketing zijn gaan zitten. Wel zijn ze het met elkaar eens dat de markt voor deze producten niet te onderschatten is. Vorig jaar werden er wereldwijd 16 miljard euro aan dvd's en 110 miljoen dvd-spelers verkocht.

Voor die consumenten is het belangrijk te weten of de huidige dvd's in een nieuwe speler afgespeeld kunnen worden, of de schijfjes hetzelfde formaat houden en of voor de hoge resolutie ook een passend beeldscherm nodig is? Het antwoord is driemaal ja. En kan de videorecorder de deur al uit? Nog even niet. Om de prijs laag te houden kunnen de eerste spelers nog niet opnemen.

Blu-ray zegt acht van de negen grote filmstudio's achter zich te hebben staan, maar dat is discutabel. Paramount en Warner Bros willen geen definitieve keuze maken. En de recente steun van pc-bouwer Hewlett-Packard voor beide systemen voedt de onderzekerheid nog meer.

Provoost voert in Las Vegas oneindig veel gesprekken waarin hij Blu-ray promoot en probeert tegenstanders te overtuigen. Hij praat de blaren op zijn tong met journalisten. Hij leest van een auto-cue gesprekken voor met de bestuurder van filmdistributeur Buena Vista. En hij neemt deel aan panels om keer op keer te blijven benadrukken dat de Blu-ray technologisch toch echt beter is dan de concurrent.

Vlak voor de bijeenkomst met journalisten van woensdagavond in een van de gigantische hotels in Las Vegas heeft Bill Gates bekendgemaakt dat zijn HD-DVD-kamp de eerste stap gaat zetten op weg naar de consument. Toshiba brengt al in maart een speler op de markt voor 499 dollar. Provoost schrikt even als hij dat hoort. Dat het vlot ging, wist hij. Maar zo snel al? “En voor die prijs? Een wanhoopsdaad.“

Maar wat Philips dan precies gaat doen, kan Provoost niet zeggen. Een vraag uit de zaal tijdens een andere presentatie: wat gaat de Philips-speler kosten? Provoost: “Dat is nog prematuur.“

Nieuwe vraag: wat wordt Philips' marktaandeel? Provoost: “Een voorspelling is nog niet te geven. Daarvoor zijn er nog te veel onbekenden in dit debat.“

Weer een ander: wanneer volgt de introductie in Europa? Provoost: “De tweede helft van 2006 komt onze speler in de VS op de markt. Europa volgt daarna. Specifieker hebben we dat nog niet vastgelegd. Het hangt allemaal af van wat de concurrentie doet.“

    • Freek Staps