Kortere wachttijden op Schiphol

Schiphol gaat de wachttijden bij de paspoortcontroles en beveiligingsscanners terugdringen. De luchthaven vindt de lange rijen in de vertrekhallen een groot probleem.

Een nog op te richten platform, waarin Schiphol samenwerkt met diverse ministeries, moet de grens- en beveiligingscontroles soepeler laten verlopen. Nu strandt een effectieve aanpak nog in bureaucratie. “Het platform kan een enorme verbetering betekenen. Wij gaan daar vol op inzetten“, zei operationeel directeur A. Rutten van Schiphol gisteren. Schiphol wil de paspoort- en veiligheidscontroles samenvoegen.

Het zogenoemde Schengen-gebied kan volgens Schiphol-directeur G. Cerfontaine worden afgeschaft. “Verlos ons van het Schengen-verhaal.“ Nu worden passagiers richting Schengen-landen strikt gescheiden van reizigers naar bestemmingen die buiten het Schengen-gebied liggen. Binnen de Europese Schengen-landen zou vrij reizen mogelijk moeten zijn, maar dat is volgens Schiphol op niets uitgelopen.

Reizigers moeten steeds hun paspoort laten zien en moeten in de vertrekhal door scanners lopen. Schiphol heeft honderden miljoenen euro's geïnvesteerd om de scheiding tussen de passagiers te realiseren. “Er loopt nu een grens dwars door het gebouw. We hebben aan beide kanten voorzieningen zoals winkels moeten bouwen“, aldus Rutten.

De grens maakt het bovendien onmogelijk om de gates optimaal te gebruiken.Directeur Cerfontaine maakt zich zorgen over de hoge beveiligingskosten. “Hoewel veiligheid heel belangrijk is, zijn ook wij niet blij met de stortvloed aan beveiligingsmaatregelen die vanuit Den Haag en Brussel over u en ons wordt uitgestort.“ De rekening van deze maatregelen wordt volgens Cerfontaine eenzijdig bij de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen neergelegd en dat ondermijnt de concurrentiepositie van Schiphol. Hij merkt wel dat bij de overheid meer begrip ontstaat voor dit standpunt.

De luchthaven heeft afgelopen jaar meer passagiers dan ooit over de vloer gekregen. Zo'n 44,2 miljoen mensen maakten gebruik van Schiphol, 3,8 procent meer dan in 2004. Vergeleken met de drie grootste luchthavens van Europa (Londen, Frankfurt en Parijs) heeft Schiphol in 2005 zijn marktaandeel weten te handhaven. De belangrijkste klant van Schiphol, Air France-KLM, heeft daar in grote mate aan bijgedragen met een passagiersgroei van bijna 6 procent.

Het vrachtvervoer op Schiphol is 2 procent gestegen. Het marktaandeel is daardoor licht gedaald, maar Schiphol neemt nog steeds de derde plaats binnen Europa in. De toename van het totaalaantal vliegbewegingen viel ook tegen. De stijging bedroeg 0,5 procent tot bijna 405.000. Cerfontaine verwacht in 2006 ruim 46 miljoen passagiers te verwerken. Het vrachtvervoer neemt ongeveer 4 procent toe.