Duitse en Israëlische stripreporters in elkaars land

Waarom is een boek met stripjournalistiek over Duitsland en Israël eigenlijk noodzakelijk? Waarom niet over Duitsland en Kameroen of Duitsland en China? De vraag stellen, is hem beantwoorden, stelt Henryk M. Broder in het voorwoord van deze bundel strips over een culturele uitwisseling tussen twee landen, die in 2005 het veertigjarige jubileum vierden van hun diplomatieke relaties. Op de achtergrond, heel erg op de achtergrond, speelt de holocaust nog steeds een rol. De generatie striptekenaars die deelnam aan deze culturele uitwisseling, voelt deze last nauwelijks.

Cargo, comic journalism Israël-Germany

Drie Duitse en drie Israëlische tekenaars reisden naar elkaars land en maakten daar een strip over. De uitgever van het boek plakt er dan het modieuze etiket stripjournalistiek' op. De bijdragen aan Cargo zijn minder gedegen dan het werk van iemand als Joe Sacco, en soms wel erg poëtisch of zelfs fictief, maar door een paar rake strips moet je dit boek wel degelijk serieus nemen.

Het openingsverhaal, Small world, big orange' van Tim Dinter, lijkt op het eerste oog verdacht veel op een Sacco-strip. Net als Sacco gebruikt hij geen kaders, komen de personages soms van de pagina naar je toe en heeft hij een scherp oog voor details. Dinter vertelt hoe hij de stad Tel Aviv ontdekt en wat jonge, hippe Israeliërs (kunstenaars, een fotomodel en een jonge Amerikaanse effectenmakelaar die geen zin meer had in Wall Street) bezighoudt.

Jens Harder gooide eerder hoge ogen met Leviathan en zijn bijdrage aan Cargo, Ticket to God', is het meest informatief. Hij duikt in het verleden van Jeruzalem en beschrijft de ingewikkelde situatie rond deze opgesplitste stad. Hij heeft ook een scherp oog voor details en gekoppeld aan een gedetailleerde, realistische tekenstijl kom je via hem veel te weten. Cargo is een wat wisselvallige bundel, zoals dat wel vaker het geval is bij goedbedoelde culturele uitwisselingsprojecten. Maar omdat de stripjournalistiek nog steeds een zeldzaam genre is en er zeker een paar goede verhalen in staan, is Cargo toch de moeite waard.

    • Gerard Zeegers