Cayman S doet denken aan oermodel Porsche

Goed, u heeft het gemaakt. Bent boven komen drijven na een harde strijd in het zakenleven of anderszins in het bezit gekomen van een niet onaanzienlijk kapitaal. Dat u in staat stelt om, bijvoorbeeld, de auto van uw dromen aan te schaffen. Wanneer u zich nog jong voelt of dat gevoel nog eventjes en met stille wanhoop wilt volhouden, wandelen uw gedachten als vanzelf naar een dynamische en frivool gelijnde auto uit de premiumklasse. Met eventueel kinderzitjes voor het tweede of derde broed.

Diverse fabrikanten bieden u in hun glimfolders daarvoor de enig juiste auto aan. Dat zou er een kunnen zijn met een uitbundig Italiaans temperament en de gratis bijgeleverde matige bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Of een wanhopig op een roemrucht verleden terend Engels product, waarvan de motoren en diverse onderdelen ook in de obligate massaproducten te vinden zijn. Er is zelfs een lawaaiige en opzichtige vaderlandse aanbieding van Spyker, maar vooralsnog ontbreekt er een toelatingsbewijs voor de openbare weg en durft men daarbij ook nog eens de hoofdprijs te vragen voor een allegaartje van ingekochte onderdelen.

Resteren een gerenommeerd Amerikaans, een technisch hoogstaand Japans en enkele beroemde Duitse merken.

Ach, de keuze is niet zo moeilijk, u kunt nu eenmaal niet om dat ene merk heen; zoveel geschiedenis, zoveel status... Drukte u vroeger al niet uw snotneus tegen een zijruitje om op de tellers te kijken hoe hard-ie wel niet kon?

De producten van Dr.Ing. hcFPorsche AG uit het Zuid-Duitse Zuffenhausen hebben een wereldwijde naamsbekendheid, vergelijkbaar met die van Coca-Cola, Walt Disney en concurrent Ferrari. 57 jaren lang en met stugge volharding hebben onze oosterburen geschaafd aan de lucratieve mythe van onverslijtbaarheid en geschiktheid voor het dagelijks gebruik. Wat warempel gelukt lijkt te zijn, want meer dan de helft van de geproduceerde auto's rijdt nog rond, werd en wordt ingezet voor dagelijks gebruik en staat niet mismoedig te wachten op de zoveelste reparatie of restauratie.

Porsche's oeuvre telt vier modellen: het instapmodel Boxter, de 911 Carrera, de über-SUV Cayenne en als nieuwkomer de Cayman. Om in de Porsche-sfeer te geraken eerst wat rondgereden in de 911 Carrera. De alweer zesde generatie van het oermodel ziet er geslaagd uit, heeft zijn ronde koplampen terug en blijft als vanouds boeien; de lage zit, het prachtige weg- en stuurgedrag met de aan het wegdek snuffelende voorzijde, de fluit-, knor- en gromgeluiden van de op en om de achteras gebouwde zescilinder, de perfecte stoelen en pijnlijk nauwkeurige afwerking. Het is bij toegestane snelheden - en zijn die eigenlijk niet hard zat? - een domweg heerlijke auto. Maar prijzig, zeer prijzig.

Als instapper heeft Porsche de Boxter in de aanbieding. Een auto zonder vast dak, een item dat een échte stuurmansauto nu eenmaal dient te bezitten. Voor de CaymanS is op het onderstel van de Boxter met Duitse precisie in het Finse Uusikaupunki een nieuw koetswerk gemonteerd. Daarin zijn de typische stijlelementen van de 911 Carrera en Boxter door elkaar gehusseld en is de achterzijde afgewerkt met stuitend lelijke, centraal geplaatste uitlaatrozetten.

Achter het stuur van de CaymanS plaatsnemen betekent aanvankelijk schrikken: dit is toch niet een variant op de TT, Audi's geslachtloze coupé op basis van een Volkswagen Golf? Het opgeleukte dashboard is afkomstig uit de 911, het is opvallend hoeveel onderdelen er uit het oermodel zijn overgekomen. Het omdraaien van de contactsleutel maakt aan alle twijfel een einde: het woeste geluid is onmiskenbaar dat van een Porsche. Pal achter de voorstoelen en verstopt onder een soort van viskoffer huist de zoveelste en beresterke variant op de aloude boxer-motor. Weliswaar niet meer lucht- maar watergekoeld, desondanks is hij zeer lawaaiig. De verhoudingen van de zesversnellingsbak zijn kort en leveren daardoor uitmuntende acceleratiecijfers, maar op kruissnelheid maakt de motor onnodig veel toeren en is daarbij ook nog eens uitgesproken dorstig. De Cayman heeft een buitengewoon goede wegligging, zelfs iets te goed naar mijn smaak. Zelfs een honderdjarige kan men hiermee met een gerust hart op een racecircuit loslaten. Onderstel en motorgeluid fokken de bestuurder constant op: sneller, sneller, inhalen, inhalen!

Een alternatief ? Rij eens in een Corvette C6. Hij heeft twee cilinders, tweeënhalve liter inhoud en honderd pk extra. En het luie maar betrouwbare weggedrag van een Amerikaan. Ga er eens heerlijk mee cruisen op de rechterbaan, net onder de toegestane snelheid. Hij heeft wat minder status en een ietsepietsie mindere afwerking, maar doet die er op uw leeftijd nog wel zo toe?