Dagtocht per bus in gevaar

Een dagtocht per bus naar de Keukenhof in Lisse, naar het Vrijthof in Maastricht of het Boijmansmuseum in Rotterdam is er voor Friezen en Groningers vanaf volgend jaar wellicht niet meer bij. Europese regels dreigen roet in het eten te gooien, omdat de werktijd per week voor touringcar-chauffeurs flink korter wordt.

“Wij zijn erg ongelukkig met deze Europese wet“, zegt Hein Bouma van Dalstra Reizen in Drachten, een grote touroperator in het Noorden. “Lange dagtrips naar het zuiden of westen van Nederland komen in het gedrang, omdat chauffeurs per dag minder mogen werken“, aldus Bouma. “Een dagtocht wordt duurder of het traditionele slotdineetje aan het eind van een trip gaat eraan. In ieder geval is de toerist de dupe.“

Momenteel mogen touringcar-chauffeurs in de 25 landen van de Europese Unie 74 uur per week werken. De Europese Commissie en het Europees Parlement besloten eind vorig jaar, dat dit per 2007 niet meer dan 56 uur mag zijn. Dagtochten zullen niet meer zestien, maar vijftien uur mogen duren. Europese touringcarbedrijven hebben protest aangetekend tegen de nieuwe verordening.

“De nieuwe maatregel is een gevoelige klap voor de touringcarsector en een aderlating voor de horeca“, reageert Arjen Boukema, woordvoerder van de brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer. “Hoeveel bedrijfsuitjes en dagtochten worden niet afgesloten met een diner?“

Bouma van Dalstra Reizen vreest voor prijsverhogingen. “Als we extra chauffeurs aannemen, gaat de prijs van een dagtocht gemiddeld zeker tien procent omhoog“, becijfert hij. Een gemiddelde dagtocht gaat dan 45 euro kosten in plaats van 40 euro. “Dat is niet wenselijk. We zijn bang dat Noorderlingen minder dagtochten zullen boeken.“