Bier niet bezorgd

Na precies tien jaar heeft Heineken zijn gratis thuisbezorging van kratten bier aan studenten opgeheven. De bierbrouwer wil zich met zijn marketing voortaan richten op bierverstrekking tijdens grote evenementen. “De biermarkt verhardt, de consument wordt grilliger en minder merkentrouw“, licht woordvoerder Norbert Cappetti van Heineken het besluit toe. “De kosten wogen niet meer op tegen het behaalde rendement.“

Heineken leverde via zijn Heineken Studenten Service aan tientallen studentenhuizen in negen steden. De kratten bier werden via een aparte besteldienst thuis afgeleverd.

Heineken kiest er nu voor om nieuwe doelgroepen, onder wie studenten, te bereiken via sponsoring van muziekfestivals en sportevenementen. Als sponsor heeft het tijdens de evenementen het alleenrecht op bierverkoop. “Zo kunnen we nieuwe klanten effectiever bereiken.“

Bavaria is de enige landelijke bierbrouwer die bier blijft bezorgen aan studentenhuizen. Op dit moment gebeurt dat alleen in Groningen, maar Bavaria overweegt de bezorging wegens succes ook uit te breiden naar andere studentensteden.

Martijn Planten, coördinator van de landelijke studentencampagne van het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ is “heel blij“ dat de bezorgdienst is opgeheven. “Dit was toch een laagdrempelige manier waarop studenten elke dag aan bier konden komen. En hoe hoger de beschikbaarheid van drank, hoe hoger de consumptie.“