Uitgever in radio

De kranten- en boekenuitgever Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) begint een commerciële regionale nieuwsradiozender als concurrent van de publieke regionale zenders. De uitgever gaat daarvoor onder meer het nieuws gebruiken van zijn twee regionale dagbladen, de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden, met afstand de grootste kranten in de provincies Groningen, Drente en Friesland.

“Het moet een nieuwszender worden die het midden houdt tussen Radio 2 en BNR“, zegt hoofdredacteur Pieter Sijpersma van het Dagblad van het Noorden. Radio 2 is het populairste landelijke publieke radiostation, BNR is een commercieel nieuwsstation dat overdag continu nieuws uitzendt zonder muziek. Ook BNR werkt samen met een krant, Het Financieele Dagblad.

Het nieuwe radiostation mikt volgens de uitgever op dertig procent van de markt in Noord-Nederland, maar moet nog op zoek naar uitzendfrequenties. Dat kan door een bestaand station over te nemen, of door het overnemen van “slapende' frequenties van andere stations.

De nieuwe zender richt zich op dertig- tot veertigjarigen. “Met onze regionale kranten bereiken we een wat ouder publiek, met radio hopen we ook jongere consumenten te bereiken“, zegt Sijpersma.

De gezamenlijke publieke regionale radio-omroepen zijn de grootste radiozender van Nederland met een marktaandeel van 14,8 procent. De al bestaande commerciële regionale radiozenders, zoals 8FM in Noord-Brabant en Zeeland en de muziekzenders Rebecca en Nationaal FM in het noorden, hebben een gezamenlijk marktaandeel van 2,6 procent.

NDC kocht een jaar geleden de grote boekenuitgever Veen, Bosch & Keuning om minder afhankelijk te worden van zijn kranten. Veen concurreert vooral met uitgever PCM, ook eigenaar van NRC Handelsblad.

Yorin FM: pagina 15